Kalau ada aduan, Tajuddin boleh disiasat Lembaga Disiplin UMNO- Zahid

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman boleh disiasat oleh Lembaga Displin UMNO berhubung kenyataannya yang dilihat mengkritik parti, kata Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Bagaimanapun, jelas Ahli Parlimen Bagan Datuk itu, keadaan itu bergantung jika ada ahli parti yang membuat laporan kepada Lembaga Disiplin terhadap Tajuddin.

Jika siasatan selesai dilakukan, Zahid berkata, terpulang kepada Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO untuk memutuskan jenis tindakan terhadap Tajuddin.

“Saya juga menghormati pelbagai parti, di mana di sana terdapat Lembaga Disiplin. Jika Lembaga Disiplin dapat laporan atau permintaan atau sebarang siasatan untuk sesuatu tindakan dilakukan, maka apa juga saranan oleh Lembaga Disiplin itu akan dipertimbang dan akan diputuskan oleh Majlis Kerja Tertinggi,” katanya memetik Astro Awani.

Zahid berkata demikian kepada pemberita selepas selesai menghadiri prosiding berhubung perbicaraannya tentang Yayasan Akalbudi di Kompleks Mahkamah Jalan Duta, pada Rabu.

Terdahulu bekas Timbalan Perdana Menteri itu ditanya mengenai kenyataan Tajuddin yang menggesa terdapat usaha mengumpulkan akuan bersumpah (SD) bagi memberi sokongan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri baru.

Selain itu Tajuddin juga mendesak agar Zahid berundur dan memberi peluang kepada individu lain untuk memimpin UMNO.

Tajuddin merupakan bakal Duta Besar Malaysia ke Indonesia membuat dakwaan tersebut dalam satu sidang media semalam yang dilihat pemerhati politik melihat sebagai tindak balas terhadap keputusan Zahid menggugurkan beliau sebagai Ahli MKT pada minggu lepas.

Mengulas lanjut, Zahid berkata, Tajuddin dahulu hanya dilantik ke dalam MKT UMNO berdasarkan budi bicaranya selaku Presiden dan mengikut klausa Perlembagaan parti.

Katanya lagi, terpulang kepada ahli parti untuk menilai sejauh mana kebenaran dakwaan Tajuddin.

“Bagi saya apa saja yang dinyatakan oleh beliau sama ada tidak benar ataupun terdapat sedikit kebenaran, saya serahkan kepada ahli UMNO terutama di akar umbi untuk membuat penilaian yang sewajarnya terhadap kedudukan seseorang itu sebagai anggota MKT,” tegas Zahid lagi.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat