Nasib baik ada media sosial, kuih nekbat Rakiah kekal popular ketika musim PKP

- Advertisement -

PELAKSANAAN Perintah Kawalan (PKP) oleh kerajaan bagi mengekang penularan pandemik COVID-19 tidak menghalang pengusaha kuih nekbat, Rakiah Yaacob, meneruskan jualan kuih tradisional masyarakat Pantai Timur itu pada bulan Ramadan ini.

Rakiah, gigih menghasilkan hidangan berbentuk seakan kuih bahulu itu kerana ia amat digemari warga Kelantan untuk dijadikan juadah pembuka selera pada waktu berbuka puasa.

Kata wanita berusia 53 tahun ini, nekbat menjadi pilihan penduduk Kelantan kerana mudah dimasak iaitu hanya perlu disira dengan air gula dan diletakkan sehelai daun pandan agar ia berbau wangi.

Rakiah tidak menjadikan PKP sebagai alasan untuk menjual kuih nekbat kepada pelanggan.

“Sebagai pembuat nekbat yang belum dimasak, prosesnya adalah sama seperti membuat kuih akok dan bahulu namun tidak menggunakan telur yang banyak seperti kedua-dua kuih tradisional itu.

“Saya mampu menghasilkan kira-kira 3,000 biji nekbat dengan menggunakan 300 biji telur sahaja, ” katanya ketika ditemui Bernama di rumahnya di Kampung Padang Siam di sini.

Rakiah yang dibantu oleh dua anaknya, Hazirah Ab Hamid, 28, dan Muhammad Faiz, 20, bagi menghasilkan kuih berkenaan berkata beliau hanya menjual nekbat pada Ramadan sahaja sejak 20 tahun lepas dan kemahiran itu dipelajari secara turun-temurun daripada ahli keluarganya.

“Saya dan anak-anak akan memulakan proses pembuatan nekbat secara tradisional kira-kira pukul 10 pagi setiap hari.

Proses memasak nekbat juga bukan mudah dan perlu menggunakan api arang untuk membakarnya.

Selepas adunan yang terdiri daripada tepung dan telur siap, ia akan dibakar di dalam acuan sama seperti bahulu mahupun akok menggunakan arang serta sabut kelapa dan ia akan masak tiga jam kemudian, ” katanya.

Rakiah berkata pelanggan tetapnya adalah peniaga yang berniaga di pasar besar Tanah Merah, Machang, Kuala Krai, serta penduduk setempat.

Nekbat Rakiah dijual pada harga RM30 bagi 100 biji kepada pemborong dan RM2 untuk empat biji nekbat kepada penduduk setempat.

“Namun pada tahun ini, berikutan pelaksanaan PKP jualan saya merosot kepada kira-kira 1,000 biji sehari berbanding 3,000 biji sehari pada tahun lepas. Itupun selepas anak berusaha mengiklankannya di media sosial. Jika tiada media sosial mungkin jualan akan lebih rendah lagi, ” katanya.

Sumber: MStar

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat