India tak kompromi langsung dengan China soal sempadan, kedaulatan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – India telah mengambil pendirian tegas tak berganjak bahawa negara itu tidak akan berkompromi dalam melindungi sempadan, kedaulatan dan rakyatnya.

Menteri Hal Ehwal Luar India, Dr S. Jaishankar berkata hubungan India dengan China kini dalam status “sukar” atas pelbagai sebab, terutamanya berpunca daripada sempadan yang dipertikaikan sepanjang 3,440km di negeri Arunachal Pradesh.

Beliau mengkritik China kerana tindakannya sejak 2020, gagal menegakkan perjanjian sejak 1980-an yang bertujuan mencegah pencerobohan dan permusuhan di sepanjang sempadan.

Jaishankar berkata, walaupun pertikaian sempadan berterusan, India telah membina “hubungan yang besar” dengan China selama ini, berdasarkan persefahaman bersama bahawa kedua-dua negara akan mengelak daripada mengerahkan sejumlah besar askar ke sempadan semasa rundingan sedang dijalankan.

“Oleh itu, kita tidak akan pernah mengalami situasi di mana akan berlaku keganasan dan pertumpahan darah di sempadan. Persefahaman ini, yang bermula pada 1980-an, dicerminkan dalam beberapa perjanjian.

“Perjanjian itu menyediakan kestabilan di mana hubungan India-China berkembang. Terdapat perdagangan, pelaburan, pelancongan, dan pertukaran dalam pelbagai lapisan masyarakat.

“Sekarang, malangnya, atas sebab-sebab yang masih belum jelas kepada kami, perjanjian ini dilanggar pada 2020. Kami sebenarnya mempunyai keganasan dan pertumpahan darah di sempadan.

“Tugas pertama saya kepada orang India adalah untuk mengamankan sempadan. Saya tidak boleh berkompromi dalam hal itu,” katanya dalam menangani kebimbangan mengenai perbelanjaan pentadbiran sekarang di sempadan, yang menurut pengkritik boleh ditujukan kepada kebajikan India.

Jaishankar berkata demikian sebagai menjawab soalan mengenai hubungan India-China semasa sesi interaksi dengan diaspora India di Kuala Lumpur pada hari Rabu.

Menteri itu kini dalam lawatan rasmi dua hari ke Malaysia bermula Rabu.

Pertempuran Lembah Galwan di negeri timur laut Arunachal Pradesh di India pada Jun 2020 merupakan konfrontasi maut pertama antara kedua-dua pihak sejak 1975. Sekurang-kurangnya 20 askar India dan empat askar China terbunuh dalam pertempuran di sepanjang sempadan mereka di barat Himalaya.

Jaishankar menekankan rundingan berterusan dengan China, menekankan kepentingan keamanan di sempadan dalam memajukan hubungan dengan China.

“Saya terlibat dengan rakan sejawatan saya (di China). Kami bertemu dari semasa ke semasa. Komander tentera kami berunding antara satu sama lain. Tetapi kami sangat jelas bahawa kami mempunyai perjanjian. Terdapat Garis Kawalan Sebenar (di Lembah Galwan) Kami mempunyai tradisi untuk tidak membawa tentera ke barisan itu.

“Kami berdua mempunyai pangkalan yang agak jauh, yang merupakan tempat penempatan tradisional kami. Dan kami mahukan keadaan normal itu. Ini akan menjadi asas untuk perhubungan ke hadapan dan kami sangat jujur dengan orang Cina mengenainya,” tambahnya .

Jaishankar pada 23 Mac telah menolak dakwaan berulang China ke atas Arunachal Pradesh, menggelarnya sebagai “mengarut” dan menegaskan bahawa negeri itu adalah “bahagian semula jadi India”.

China secara rutin mendakwa Arunachal Pradesh telah “sentiasa menjadi” wilayahnya. China mendakwa wilayah itu sebagai Tibet Selatan dan turut menamakan kawasan itu sebagai ‘Zangnan’.

China juga membantah lawatan pemimpin India ke negeri itu untuk menonjolkan tuntutannya.

Baru-baru ini, pihak China membantah lawatan Perdana Menteri India Narendra Modi ke Arunachal Pradesh di mana beliau mendedikasikan Terowong Sela kepada negara.

Jabatan Negara AS pada 20 Mac berkata Amerika Syarikat mengiktiraf Arunachal Pradesh sebagai sebahagian daripada India dan “menentang keras” sebarang percubaan unilateral untuk memajukan tuntutan wilayah di negeri timur laut India yang berkongsi sempadan dengan China.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat