BN Sabah akan cadang nama calon TPM – Bung Moktar

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Barisan Nasional (BN) Sabah akan mencadangkan nama calon Timbalan Perdana Menteri (TPM) dalam kalangan pemimpin di negeri itu yang dikenal pasti layak menggalas jawatan nombor dua kerajaan Persekutuan itu.

Pengerusinya, Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, langkah itu sejajar komitmen BN melaksanakan manifestonya termasuk berkaitan jawatan TPM dari Sabah yang dicadang Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika program Gelombang Biru BN di Kimanis, akhir minggu lalu.

Bung Moktar berkata, jawatan TPM dari Sabah yang akan dimasukkan dalam Manifesto BN Sabah pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) bulan depan bukan hanya gelaran atau sekadar nama jawatan bagi memikat hati rakyat Sabah.

“BN Sabah sedia mencadangkan calon TPM yang berwibawa, fokus kepada tugas sebagai TPM bagi membawa suara rakyat Sabah terutamanya dalam aspek pembangunan infrastruktur, pendidikan, kesihatan, kebajikan dan lain-lain lagi.

“TPM dari Sabah bukan sahaja gelaran semata-mata tetapi diberikan kuasa menentukan apa juga program berkaitan pembangunan di Sabah kerana perkara ini yang amat kita perlukan di negeri ini,” katanya lapor Harian Metro pada Khamis.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan pemimpin Pakatan Harapan (PH) Sabah yang mendakwa lebih awal memasukkan jawatan kedua TPM untuk Sabah dan Sarawak dalam manifesto mereka.

PH mendakwa perkara itu sepatutnya diumumkan pada pelancaran manifesto PH, namun terpaksa disebut lebih awal apabila Zahid mengumumkan tiga jawatan TPM, masing-masing mewakili Semenanjung, Sabah dan Sarawak jika BN menang dominan pada PRU15.

Mengulas lanjut, Bung Moktar yang juga Pengerusi BN Sabah berkata, cadangan PH mengenai jawatan TPM bukan perkara baharu, namun tidak pun dilaksanakan meskipun berjaya membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) pada 2018.

“Kita mengakui memang parti pembangkang Sabah, PH dan lain-lain ada membuat cadangan awal mengenai jawatan TPM dari Sabah dan Sarawak tapi gagal dilaksanakan.

“Ini kerana mereka tidak konsisten selain tiada kesepakatan dalam kepemimpinan PH sendiri. Itu menyebabkan cadangan mereka gagal dilaksanakan.

“Lagipun bagi PH, manifesto atau janji mereka bukan kitab suci, berbeza dengan BN, apa yang kita kata mesti dikota,” katanya.

Ketika program Gelombang Biru dan Pelancaran Jentera Pilihan Raya BN Zon 3 Sabah di Kimanis pada Ahad lalu, Zahid meminta Bung Moktar supaya memasukkan jawatan TPM dari Sabah dalam manifesto khusus untuk Sabah bagi PRU15.

Zahid berkata, tiada masalah untuk melantik sehingga tiga TPM, masing-masing untuk Semenanjung, Sabah dan Sarawak memandangkan perkara itu tidak dijelaskan dalam Perlembagaan Negara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat