Zulpuri nafi hina Kerabat Diraja Pahang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Calon DAP untuk Parlimen Lipis, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji nafi beliau menghina kerabat diraja Pahang ketika berucap pada minggu lalu.

Zulpuri mendakwa terdapat pihak dalam Umno yang telah memutarbelitkan kenyataannya.

“Kamu boleh tengok balik ucapan saya. Saya tak ada cakap (hina) istana apa ke, ucapan saya straight forward saja – saya cuma sebut Orang Besar Berempat.
“Saya cuma beritahu bahawa institusi tersebut ada yang orang besar buat salah, contohnya, jadi malulah, saya pun orang Pahang.

“Saya tidak rasa ada hina apapun, saya rasa ini spin-lah, pasal agama istana, sebab pilihan raya umum,” katanya lapor Malaysiakini pada Rabu.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merupakan salah seorang daripada sekumpulan empat pembesar bangsawan Pahang yang digelar Orang Besar Berempat.

Najib secara khusus bergelar Orang Kaya Indera Shahbandar.

Bekas ahli Parlimen Pekan itu kini sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun atas kes rasuah RM42 juta SRC International.

Khamis lalu, semasa majlis ceramah Pakatan Harapan (PH) di Mentakab, Zulpuri mendakwa terdapat pencuri di kalangan ahli istana Pahang dan orang Melayu di negeri itu patut malu dengan perkara ini.

“Sepatutnya kamu malu, saya malu sebab penyangak, pencuri besar adalah orang Pahang.

“Orang Besar Berempat Pahang adalah penyamun, orang istana.

“Agong adalah orang Pahang, penyamun juga orang Pahang, berasal daripada istana, Orang Besar Berempat,” katanya.

Dia juga kelihatan mengaitkan “Tengku” Pahang, tetapi tidak jelas siapa Tengku yang dimaksudkannya itu.

Tengku biasa digunakan sebagai nama dan gelaran Melayu turun temurun di kalangan mereka yang berketurunan kerabat raja.

Bagaimanapun, seperti yang dijelaskan Tengku Zulpuri hari ini, Orang Besar Berempat yang disebutnya merujuk kepada Najib.

Kenyataan Zulpuri telah mendorong laporan polis dibuat terhadapnya, termasuk oleh NGO Badan Kebajikan Kerabat-Kerabat Negeri Pahang.

NGO itu dilaporkan berkata kenyataan Zulpuri itu antara lain memberi gambaran bahawa keempat-empat Orang Besar Berempat adalah pencuri.

Untuk rekod, Akta Hasutan 1948 menyatakan bahawa menimbulkan kebencian atau penghinaan terhadap mana-mana raja boleh dianggap sebagai “kecenderungan menghasut” yang boleh dihukum penjara sekurang-kurangnya tiga tahun.

Walaupun undang-undang secara khusus menyebut “raja”, Akta itu telah digunakan terhadap mereka yang bersuara terhadap kerabat diraja juga.

Tambahan pula, elemen Akta Hasutan yang banyak dikritik ialah niat tertuduh adalah tidak relevan dengan pertuduhan.

Awal pagi ini, Zulpuri diumumkan sebagai calon DAP bagi kerusi parlimen Lipis pada pilihan raya umum ke-15 akan datang. Dia juga dijangka bertanding di kerusi DUN.

: https://suara.tv/21/10/2022/tengku-zulpuri-biadap-hina-institusi-raja-pemuda-umno-pahang/

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat