Jadikan Ramadan landasan tingkatkan masjid pintar

- Advertisement -

Kehadiran Ramadan pasti mendorong tumpuan umat Islam kepada masjid dan surau bukan sahaja untuk menunaikan solat fardu serta tarawih secara berjemaah, bahkan menjadi lokasi berbuka puasa.

Dengan jumlah jemaah meningkat dan dalam usaha memastikan ia tetap berterusan hingga selepas Ramadan, sudah tiba masanya pengurusan masjid memanfaatkan teknologi Revolusi Industri 4.0 (IR4.0).

Teknologi IR 4.0 pastinya dapat memperkasakan masjid, sekali gus meningkatkan fungsi, kebolehcapaian dan pengalaman keseluruhannya untuk jemaah serta pengunjung.

Oleh itu, sasaran Masjid 4.0 yang merujuk kepada integrasi teknologi canggih ke dalam masjid untuk meningkatkan fungsi dan penyampaian perkhidmatannya wajar menjadi agenda penting.

Hal ini bukan tidak ada model. Di Kuala Terengganu, Masjid Kristal menjadi masjid pintar pertama dengan kemudahan jalur lebar dan kemudahan membaca al-Quran secara elektronik, manakala Masjid Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail pula terpilih dalam program perintis Rumah Ibadat Hijau oleh Malaysian Green Technology and Climate Change Corporation (MGTC), iaitu agensi di bawah Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim.

Masjid Asy-Syakirin di tengah-tengah ibu kota sudah melaksanakan sistem pengurusan masjid pintar yang membolehkan pengunjung mendaftar dan mengakses kemudahan masjid melalui aplikasi.

Di luar negara, sistem pencahayaan pintar boleh diprogramkan untuk berubah mengikut masa hari, majlis dan bilangan jemaah hadir seperti Masjid Besar Sheikh Zayed di Abu Dhabi melaksanakan sistem itu untuk menerangi masjid dalam pelbagai warna, sekali gus menghasilkan kesan visual menakjubkan.

Teknologi realiti maya

Penggunaan teknologi realiti maya pula dapat mencipta lawatan ke masjid kepada orang tidak dapat melawat secara peribadi seperti dilakukan Muzium Warisan Islam yang membolehkan pengunjung merasai keindahan dan sejarah masjid dari rumah sendiri.

Penggunaan aplikasi al-Quran digital pula membolehkan jemaah mengakses dan membaca kitab suci itu melalui telefon pintar mereka seperti aplikasi Mushaf al-Madinah menyediakan versi digital al-Quran merangkumi bacaan, terjemahan dan ulasan.

Masjid Raja Fahd di Jeddah, melaksanakan sistem kecerdasan buatan (AI) untuk memantau dan menyelenggara kemudahan masjid, termasuk pencahayaan, penghawa dingin dan sistem air. Sistem itu direka bentuk untuk mengesan dan bertindak balas terhadap isu dalam masa nyata, meningkatkan kecekapan keseluruhan dan penyelenggaraan.

Emiriah Arab Bersatu (UAE) sendiri melancarkan beberapa siri inisiatif untuk membangunkan masjid pintar yang memanfaatkan teknologi terkini bagi membantu jemaah dan pengunjung. Masjid Besar Sheikh Zayed mewujudkan pemandu pelancong realiti tambahan dan aplikasi mudah alih yang memberikan maklumat masa nyata mengenai waktu solat dan acara lain.

Masjid Sultanahmet juga dikenali sebagai Masjid Biru di Istanbul, Turkiye dilengkapi pelbagai teknologi pintar untuk meningkatkan pengalaman pengunjung. Masjid ini mempunyai panduan audio menyediakan pelawat dengan maklumat sejarah dan seni bina masjid.

Di negara seberang, Indonesia melancarkan kempen mewujudkan ‘masjid hijau’ mengutamakan kelestarian alam sekitar dan kecekapan tenaga. Kempen ini termasuk menyediakan pelbagai inisiatif seperti pemasangan panel solar, penggunaan sistem penuaian air hujan dan penggunaan bahan binaan mesra alam.

Di Mesir, Masjid Al-Rahmah menjadi contoh masjid pintar direka bentuk untuk mesra alam dengan mempunyai panel solar membekalkan tenaga bersih dan sistem pengairan pintar untuk menjimatkan air.

Bagaimanapun, penggunaan teknologi termaju Masjid 4.0 tidak boleh mengabaikan kepentingan melindungi maklumat peribadi jemaah dan pihak berkepentingan lain termasuk melaksanakan dasar privasi dan keselamatan data serta menggunakan teknologi keselamatan sesuai.

Masjidil Haram di Makkah melaksanakan teknologi canggih seperti internet benda (IoT) dan AI untuk meningkatkan keselamatan termasuk pengurusan jemaah semasa menunaikan haji.

Masjid Nabawi di Madinah pula melaksanakan teknologi canggih seperti sistem pencahayaan pintar dan kamera pengawasan untuk meningkatkan keselamatan serta meningkatkan tenaga.

Hakikatnya, masjid pintar menawarkan pelbagai faedah kepada jemaah, masyarakat, alam dan negara termasuk kecekapan tenaga dipertingkatkan, perjalanan ibadat dipertingkatkan, peningkatan keselamatan dan keselamatan serta komunikasi lebih baik dengan jemaah.

Ini tentunya boleh mengelakkan salah faham seperti yang kita saksikan berlaku pada awal Ramadan ini apabila ada jemaah wanita mendakwa tidak dibenarkan solat di ruang utama masjid kerana membawa kanak-kanak.

Walaupun hal itu sudah dijelaskan pihak pengurusan, salah faham seperti itu mungkin boleh dielakkan sekiranya kita mengoptimumkan teknologi IR4.0 hingga memudahkan pengurusan dan jemaah.

Diakui, cabaran termasuk kos tinggi diperlukan untuk melaksanakan teknologi ini, selain memerlukan kepakaran teknikal untuk penyelenggaraan dan memastikan teknologi berkenaan sensitif dan sesuai dengan budaya setempat.

Namun, soal pendanaan sudah tentu boleh diatasi dengan mudah kerana bukan sahaja umat Islam digalakkan melakukan amalan kebajikan termasuk bersedekah sepanjang Ramadan, malah banyak mekanisme boleh digunakan untuk mengumpul dana seperti wakaf termasuk Wakaf Madani yang diumumkan kerajaan.

Yang penting, masjid dan surau yang menjadi syiar Islam dapat dimakmurkan hingga memudahkan pengurusan, jemaah dan masyarakat, bahkan boleh menarik orang bukan Islam untuk mengenali Islam.

Profesor Madya di Fakulti Komputeran dan Meta-Teknologi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

Berita Harian

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat