Amerika Sudah Timbul Cukup Banyak Masalah Kepada Dunia – China

- Advertisement -

NEW YORK: Duta China ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam mesyuarat tegang di Majlis Keselamatan PBB berkata, Amerika Syarikat sudah menimbulkan cukup banyak masalah kepada dunia. Kenyataan ini dibuat ketika kedua negara terus bersengketa dalam isu wabak Covid-19.

Wakil AS untuk Kelly Craft PBB mengkritik China atas apa yang dikatakannya sebagai “keputusan untuk menyembunyikan asal-usul virus ini, meminimumkan bahaya, dan menekan kerjasama saintifik.” Craft mendakwa tindakan Beijing “mengubah wabak tempatan menjadi pandemik global.

Zhang Jun, Duta China ke PBB dengan pantas menolak dakwaan Craft. “Saya mesti katakan, cukup sudah cukup. Anda sudah membuat banyak masalah untuk dunia,” kata Zhang. “Malangnya, kami sekali lagi mendengar suara dari AS yang sangat bertentangan dengan suasana mesyuarat.”

Zhang menambah bahawa Beijing menolak tuduhan “tidak berasas” itu.

Perbalahanb itu berlaku dua hari selepas Presiden AS Donald Trump menggunakan ucapan melalui rakaman video ke Perhimpunan Agung PBB untuk menyalahkan China kerana wabak Covid-19 dan kerana menyembunyikan maklumat mengenai virus tersebut.

Selasa lepas, Trump menuduh Beijing “membenarkan penerbangan meninggalkan China dan menjangkiti dunia” dan menyebut Covid-19 sebagai “virus China” pada hari yang sama.

Pada hari Khamis, Zhang mengatakan AS sendiri yang harus dipersalahkan. Sejak Januari, AS telah mempunyai lebih daripada 6 juta kes koronavirus dalam populasinya, dan kehilangan lebih dari 200,000 nyawa akibat penyakit tersebut.

Wakil Rusia semalam juga mengkritik dakwaan Craft. “Kami menyesal dengan kenyataan bahawa wakil Amerika Syarikat memilih pertemuan ini dan platform Majlis Keselamatan PBB untuk membuat tuduhan tidak berasas terhadap salah seorang anggota Majlis Keselamatan,” kata Duta Besar Rusia Vassily Nebenzia.

Berikutan wabak Covid-19 yang semakin merebak, sidang kemuncak tahun ini terpaksa diadakan dalam talian kerana wabak dan peraturan kuarantin 14 hari di New York.

Setiausaha Agung PBB, António Guterres telah berulang kali meminta semua negara anggota agar bersatu dan memberi amaran semalam bahawa hubungan antara AS dan China bergerak “ke arah yang sangat berbahaya.”

Mesyuarat Majlis Keselamatan semalam, diadakan secara maya – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat