Delegasi Korea Utara lawat Iran, dipercayai ada hubungan rahsia ketenteraan

- Advertisement -

SEOUL – Delegasi Korea Utara diketuai menteri Kabinet bagi perdagangan antarabangsa sedang melawat Iran, kata media rasmi Korea Utara hari ini.

Pengumuman awam seumpama itu jarang dilakukan, terutama mengenai pertemuan antara dua negara yang dipercayai mempunyai hubungan rahsia dari segi ketenteraan.

Menteri Hubungan Ekonomi Luar, Yun Jong-ho, meninggalkan Pyongyang semalam melalui udara mengetuai delegasi kementerian untuk melawat Iran, kata agensi berita KCNA, tanpa memberikan butiran lain.

Korea Utara dan Iran, yang sudah lama disyaki bekerjasama dalam program peluru berpandu balistik, mungkin bertukar kepakaran teknikal dan komponen yang digunakan dalam pembuatan mereka.

Iran menyediakan sejumlah besar peluru berpandu balistik kepada Russia untuk digunakan dalam peperangannya dengan Ukraine, lapor Reuters pada Februari.

Korea Utara juga disyaki membekalkan Rusia dengan peluru berpandu dan meriam, walaupun kedua-dua negara menafikan dakwaan terbabit.

Jong-ho sebelum ini mengusahakan hubungan negara dengan Syria, menurut pangkalan data kerajaan Korea Selatan.

Beliau juga aktif dalam pertukaran negara yang semakin meningkat dengan Russia dan awal bulan ini mengetuai delegasi untuk melawat Moscow, menurut KCNA.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat