UMNO Kelantan minta PAS pilih UMNO atau Bersatu?

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – PAS diminta membuat keputusan yang jelas sama ada mahu bekerjasama dengan Umno atau Bersatu pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akan datang.

Gesaan itu dibuat oleh UMNO Kelantan selepas mesyuarat badan perhubungan negeri, semalam.

Memetik Malaysiakini, Setiausaha UMNO Kelantan, Akbar Salim berkata, usul itu dipersetujui 12 daripada 13 ketua UMNO bahagian yang turut bersetuju supaya parti itu memutuskan hubungan dan kerjasama dengan Bersatu.

“Mesyuarat juga memutuskan hubungan dan kerjasama dengan parti Bersatu. Sebagaimana usul yang diluluskan dalam 12 mesyuarat perwakilan bahagian daripada 13 bahagian yang bermesyuarat.

“Kita juga meminta parti PAS membuat keputusan jelas dan segera sama ada bersama UMNO atau bersama Bersatu dalam menghadapi PRU15,” katanya.

Menurut beliau, UMNO Kelantan mendukung kepimpinan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Presiden parti yang dipilih secara demokrasi.

Tambahnya, UMNO Kelantan beranggapan pendirian yang dibuat oleh bahagian Ketereh terhadap Zahid sebelum ini sebagai kes terpencil.

“Pendirian UMNO bahagian Ketereh yang dihantar kepada pesiden adalah kes terpencil kerana tidak melalui badan perhubungan UMNO negeri,” katanya.

Terdahulu pada 20 Mac lalu, UMNO Ketereh menyatakan akan menghantar surat kepada Zahid bagi menyatakan pendirian yang mengandungi empat perkara yang telah ditandatangani oleh 30 Ahli Jawatankuasa parti bahagian berkenaan.

Ketuanya, Tan Sri Annuar Musa berkata antara empat perkara tersebut adalah ketetapan untuk terus menyokong kerajaan gabungan Perikatan Nasional (PN), Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS). -SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat