Najib Jalani Hukuman Penjara Di Kajang

- Advertisement -

KAJANG – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dibawa ke Penjara Kajang untuk melengkapkan proses dokumentasi prosiding hukuman penjaranya.

Najib tiba di Penjara Kajang pada jam 6.05 petang Selasa dari Mahkamah Persekutuan, Putrajaya.

Ketika ini, media memenuhi laluan masuk Penjara Kajang bagi meninjau keadaan semasa.

Bagaimanapun buat masa ini tidak kelihatan penyokong atau pimpinan parti hadir.

Lapor media, setakat ini, belum dapat diputuskan sama ada Najib akan dipindahkan ke Penjara Sungai Buloh dalam masa terdekat.

Menyorot suasana sejurus Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dan hukuman 12 tahun penjara serta denda RM210 juta yang dikenakan ke atas Najib.

Beliau dilihat sedih dan duduk di dalam kandang tertuduh dan turut
kelihatan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor yang mengelap air mata bersama dua anaknya Norashman serta Nooryana Najwa.

Terdahulu, lapor Harian Metro sebelum keputusan dibacakan Najib membacakan kenyataan menyatakan kekecewaan mengatakan bahawa beliau tidak mendapat layanan yang adil dalam rayuan akhirnya.

Menurutnya, sepanjang minggu lalu, beliau melihat peluang untuk berjaya dalam rayuan ini, perlahan-lahan terhakis.

“Bukan kerana kekurangan merit tetapi kerana saya tidak diwakili.

“Saya percaya bahawa tidak pernah ada di Malaysia, sejarah undang-undang yang mana peguam dalam perbicaraan jenayah atau rayuan dihalang daripada melepaskan dirinya daripada mewakili anak guamnya.

“Dalam kes kami, ini adalah kali pertama saya melakukannya iaitu menukar peguam atas sebab yang kukuh.

“Ini juga adalah kali pertama penangguhan hanya empat bulan diminta, tidak seperti kes lain yang mana penangguhan kira-kira 70 kali dibenarkan oleh mahkamah.

“Yang Arif, saya merayu supaya tidak tersinggung dengan apa yang diperkatakan tetapi ini yang saya rasakan.

“Sebagai seorang tertuduh dan perayu di peringkat akhir kes, ia adalah perasaan yang paling teruk untuk dirasai, untuk menyedari bahawa apa yang berlaku adalah dengan cara yang tidak adil.

“Peguam saya sebelum ini di Shafee & Co melakukan tugas terbaik sepanjang empat tahun lalu mewakili saya di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.

“Mereka tidak membuat sebarang masalah dan disebabkan itu mereka kekal sebagai peguam saya dalam ujian lain yang saya hadapi.

“Tetapi di sebalik usaha berani mereka, saya kalah dalam kedua-dua percubaan saya dan rayuan kepada Mahkamah Rayuan, bukan kerana kekurangan merit pembelaan saya merit,” katanya lapor akhbar itu.

Najib yang didapati bersalah menyeleweng dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat