90 peratus GLC Sabah Gagal bayar dividen

- Advertisement -

PENDAPAT*

Sabah mempunyai 200 Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC)yang dicipta untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi, mencipta pekerjaan bagi 3.59 juta rakyat Sabah, dan mencatatkan keuntungan bagi membantu Kerajaan negeri Sabah. Malangnya, daripada jumlah itu hanya sepuluh GLC yang menyumbang dividen kepada kerajaan negeri pada tahun 2023.

Dengan pilihan raya negeri kian menghampiri garis permulaan, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Nor berada dalam keadaan tertekan dan kecewa. Hajiji semakin kehabisan masa untuk mempamerkan rancangan transformasinya bagi menarik sokongan pengundi dan juga pentadbiran Madani di peringkat Persekutuan untuk terus menyokong beliau.

Realitinya, selain gagal menyumbangkan kepada kewangan negeri, model GLC Sabah yang sedia ada di bawah pengawasan dan pemantauan Timbalan Ketua Menteri Masidi Manjun  juga tidak memberi manfaat besar kepada 3.59 juta rakyat Sabah.

Di bawah kepimpinan Masidi Manjun, yang diberi tanggungjawab untuk mengubahsuai GLC Sabah bagi menghasilkan pendapatan yang mampan kepada negeri, badan berkanun dan GLC Sabah hanya membayar dividen dan sumbangan sebanyak RM138.7 juta kepada kerajaan negeri pada tahun 2023.

Ini merupakan sembilan peratus lebih rendah daripada jumlah yang diterima pada tahun 2022. Kebanyakan GLC Sabah yang mengalami kerugian terus wujud tanpa rancangan yang konkrit.

Dalam cubaan yang tidak cekap untuk meningkatkan pendapatan kepada negeri, Hajiji memberitahu setiap GLC negeri Sabah (termasuk GLC yang mengalami kerugian) untuk membayar dividen sebanyak RM1 juta, yang setara dengan kira-kira RM200 juta dividen setiap tahun.

Walaupun Kerajaan Negeri menerima RM138.7 juta namun ia tidak mencerminkan prestasi sebenar semua GLC. Sebahagian besar jumlah tersebut datang dari Sabah Maju Jaya Sdn Bhd (SMJSB) yang membayar dividen RM50 juta. SMJSB sendiri sedang  berhadapan penelitian umum dengan penerbitan SUKUK RM900 juta.

Fakta sebenarnya adalah sebahagian besar dividen tahunan kepada negeri adalah disumbangkan oleh Sabah Maju Holdings (SMJ) Sdn Bhd (SMJSB), entiti baru yang ditubuhkan oleh Hajiji yang mengumpulkan RM900 juta Sukuk dan kemudian membayar RM50 juta kepada negeri pada tahun 2023.

Apa yang menghairankan ialah GLC Sabah lain sedang berusaha mencari cara kreatif untuk mengisytiharkan dividen setiap tahun. Agensi seperti Sabah Credit Corporation (RM17 juta), KKIP Sdn Bhd (RM12 juta), Sabah Energy Corporation Sdn Bhd (RM12 juta), Innoprise Corporation Sdn Bhd (RM3.568 juta), dan Desa Plus Sdn Bhd (RM2 juta) adalah antara GLC kecil yang terdedah kepada tekanan prestasi besar untuk mengisytiharkan dividen dalam keadaan ekonomi yang tidak menguntungkan dan kekurangan strategi transformasi ekonomi di Sabah.

Dan jangan lupa, terdapat banyak GLC di Sabah yang sama ada sangat disubsidi oleh wang pembayar cukai, atau beroperasi dengan hutang (pinjaman dari penerbitan bon Sukuk) juga.

Pendekatan yang tidak mampan ini sebaiknya dilihat sebagai usaha yang putus asa dalam menguruskan isu-isu politik ketika pemimpin politik di Sabah tertekan untuk menunjukkan peningkatan di bawah Kerajaan Madani yang dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Arah tuju yang tidak jelas

Sabah bergantung kepada sumbangan Persekutuan, royalti, dan bentuk pembayaran lain.

Tanpa rancangan yang konkrit untuk meningkatkan ekonomi melalui penyertaan strategik GLC Sabah dan sektor swasta, , Sabah yang sangat bergantung pada sumber asli, pelancongan, dan minyak dan gas mungkin berhadapan masa depan yang kelam di bawah Hajiji dan Masidi.

Di tengah-tengah landskap politik yang goyah antara Persekutuan dan Negeri serta pertikaian yang berterusan untuk bantuan kewangan, Ketua Menteri Sabah Hajiji dan Masidi Manjun semakin kehabisan masa untuk memastikan sokongan politik yang berterusan melalui penyesuaian kuasa dan gabungan optik yang kuat untuk mentransformasi Sabah.

Idea projek infrastruktur modal tinggi seperti pemindahan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) dari Petagas ke Kimanis (59km dari Kota Kinabalu) menimbulkan keraguan mengenai keupayaan kerajaan negeri membuat keputusan penting.

Rakyat Sabah sedang menunggu dengan gelisah

Arus bawah adalah kuat kerana rakyat Sabah sedang mengawasi dengan rapat iklim politik yang goyah di Sabah di bawah kepemimpinan Hajiji.

Percubaan untuk mengukuhkan asas kuasa dari usaha akar rumput untuk mengurangkan sokongan yang semakin berkurangan dari rakan-rakan UMNO dalam kesengsaraan Zahid dengan Najib terus sia-sia kerana Hajiji disalah pandu ke dalam dasar yang salah dan bergantung terlalu banyak kepada rakan sepupunya seperti Masidi Manjun – yang memberi nasihat dan mengawal sebahagian besar kewangan negeri dan urusan ekonomi.

Masidi Manjun secara tidak langsung orang yang paling berkuasa dan berpengaruh di Sabah. Sebagai seorang penjawat awam selama lebih dari 30 tahun, adalah mengejutkan bahawa hanya 10 GLC (daripada 200 GLC) yang berjaya memberikan dividen kepada Kerajaan negeri.

Hajiji mungkin berbangga dengan  GLC negeri baru seperti SMJ Sdn. Bhd, namuj percayalah adalah sukar untuk menyembunyikan gajah dalam bilik.

Adakah Hajiji dan kepemimpinan sedia ada mengambil langkah drastik menghentikan hampir 90 peratus GLC yang sentiasa rugi?

Sukar untuk rakyat menerima hakikat GLC yang paling “berprestasi” dengan dividen RM50 punyai tanggungjawab Sukuk (hutang) 900 juta.

Pertanyaan besar ialah apakah SMJ mampu membayar dividen RM50 juta jika tidak mempunyai SUKUK (meminjam) RM900 juta? Kekhuatiran umum, bayaran dividen ini adalah sekadar memenangi optik politik menjelang PRN Sabah.

Ketelusan

Tanpa transformasi ekonomi dan dasar yang jelas dalam pikiran untuk Sabah, 200 GLC dan sektor swasta terus menderita dari pertumbuhan yang mampan sejak Hajiji dan Masidi mengambil alih.

GLC baru telah dicipta. CEO baru dengan kaitan politik yang kuat dengan pimpinan pemerintah di Sabah dilantik dengan gaji yang tinggi. Lebih banyak hutang diperoleh ala 1MDB untuk membiayai projek-projek baru dan untuk menampung kos operasi yang tinggi.

Malahan, tahap ketelusan belanja 200 GLC Sabah relatif tidak diketahui oleh orang ramai, apatah lagi perincian aktiviti mereka.

Pemilik bank pelaburan, Datuk John Lo mengutarakan kebimbangan beliau mengenai prestasi GLC Sabah, dan beliau berkata bahawa “rakyat Sabah berhak mengetahui gaji, faedah, dan manfaat semua pengerusi, semua pengarah dan pengurusan atasan GLC yang mengalami kerugian dan kos keseluruhan untuk mengekalkan mereka dalam jawatan selesa mereka setiap tahun”.

Malahan, ini adalah soalan-soalan yang sukar yang harus dinaikkan di Dewan Negeri dan wakil yang terpilih. Demi kebaikan Sabah yang lebih baik, ketelusan dalam pelantikan lembaga, pengerusi, dan penasihat masih kurang.

Seseorang seharusnya sedar bahawa pendekatan bukanlah untuk “tekan” GLC Sabah untuk “berprestasi” seperti yang ditetapkan oleh Menteri Kewangan Masidi Manjun dalam banyak kenyataannya sebelum ini. Sebaliknya, semakan menyeluruh dan ketelusan dalam belanja, pelaburan, dan struktur upah harus di tempat sebelum melihat pada tuas pendapatan, pertumbuhan potensi, dan keupayaan komersial atau impak sosio-ekonomi kepada rakyat Sabah.

Penilaian

Menyalahkan GLC negeri oleh pemimpin Sabah hanyalah seperti memukul kuda yang sudah mati. Komuniti perniagaan berpendapat bahawa kebanyakan GLC secara semula jadi tidak cekap, dikawal politik, gemuk, dikelola seperti agensi kerajaan dengan ramai CEO yang tiada visi korporat dan objektif strategik.

Lebih-lebih lagi CEO GLC Sabah dilantik dan dikawal oleh Hajiji dan Masidi Manjun, mengutamakan mereka yang setia kepada parti. Ini satu masalah yang terus wujud dalam Kerajaan Madani, yang mewarisi dari amalan Warisan yang terus menghantui Sabah.

Demi Sabahans yang semakin kehabisan kesabaran, Kerajaan Madani perlu campur tangan dalam urusan ekonomi negeri Sabah atau menyediakan keputusan, bimbingan, atau dasar yang betul untuk kerajaan GRS bersinar.

Siri kegagalan yang menyedihkan untuk menangani isu-isu infrastruktur seperti air, tenaga, dan jalan, ditambah dengan memperbaiki GLC negeri yang tidak berprestasi memerlukan pemimpin yang kuat untuk mentransformasi Sabah untuk mewujudkan potensinya sepenuhnya.

Biarlah Sabah bersinar di bawah kepemimpinan yang tepat. Ini terserah kepada pengundi Sabah dalam PRN yang tidak lama lagi.

*Artikel ini merupakan pendapat pihak ketiga, tidak mewakili editorial SuaraTV.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat