Penyelidik Temui Varian Baru Virus Covid-19

- Advertisement -

SINGAPURA – Para penyelidik di Singapura mengesahkan telah menemui varian baharu virus COVID-19 yang menyebabkan jangkitan kurang serius terhadap pesakit.

Memetik laporan portal berita The Straits Times, jurnal perubatan dikenali sebagai kajian Lancet yang dijalankan oleh penyelidik dari pelbagai institusi termasuk Pusat Nasional bagi Penyakit Berjangkit (NCID) dan Sekolah Perubatan DUKE-NUS menemui varian tersebut.

“Ini dapat membuka jalan baru untuk pembangunan vaksin dan terapi,” kata pakar.

Para penyelidik mengatakan dalam kajian itu, bahawa pesakit yang dijangkiti dengan varian yang memiliki penghapusan nukleotida 382, ​​diperhatikan mempunyai hasil klinikal yang lebih baik dibandingkan dengan yang dijangkiti oleh virus yang kuat.

“Sebilangan kecil dari mereka, misalnya, mempunyai hipoksia (di mana tubuh kekurangan oksigen) yang memerlukan oksigen tambahan, jika dibandingkan dengan mereka yang dijangkiti virus jenis liar,” kata para penyelidik.

Sebuah penerbitan pra-cetak pada bulan Mac mengatakan bahawa varian yang sama ditemukan pada lapan pesakit yang dirawat di Singapura.

Virus berkenaan dikenal pasti bermutasi dan dipanggil ORF8 telah merebak di negara itu dalam tempoh empat minggu. Malah, varian itu dikatakan sama seperti virus pada SARS (Sindrom Pernafasan Akut Teruk).

Menurut kajian Lancet, varian 382 tidak dikesan selepas bulan Mac, malah para penyelidik mengatakan bahawa kajian lebih lanjut mengenai varian yang mempunyai penghapusan nukleotida 382 dapat memberi implikasi terhadap pengembangan rawatan dan vaksin.

Dalam pada itu, Mantan Ketua Pengasas Institut Genom di Singapura, Professor Edison Liu mengatakan bahawa hasil kajian itu merupakan kejayaan pertama kali menunjukkan perbezaan genetik antara strain.

“Ini menunjukkan bahawa variasi gen mungkin memiliki peranan penting dalam menentukan hasil penyakit.” katanya.

Manakala Pakar Penyakit Berjangkit dari Sekolah Kesihatan Awam Saw Swee Hock NUS, Profesor Madya Hsu Li Yang berpandangan bahawa mutasi akan berlaku ketika Sars-Cov-2 terus merebak.

Pada kebanyakan masa, mutasi ini akan mempunyai sedikit kesan yang dapat dilihat mengenai penularan atau penularan virus.

“Namun, dalam kes-kes yang jarang berlaku, virus ini dapat memungkinkan penyebaran virus dengan lebih mudah, atau menjadi lebih mematikan. Dalam kes ini, varian 382 boleh mengakibatkan virus yang kurang mematikan,” katanya.

Bagaimanapun, beliau menambah, kesan sebenar bergantung kepada seberapa mudah penyebaran mutan ini yang belum diketahui sehingga sekarang.

Malah, lebih dari 99 peratus virus yang dijumpai pada pesakit di seluruh dunia tidak mempunyai genom penuh untuk diuraikan. – Awani

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat