TVET Memacu Pembangunan Ekonomi Negara – PM

CYBERJAYA: Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET), mampu memacu pembangunan ekonomi negara di masa depan kata Perdana Menteri, Datuk Sri Ismail Sabri Yaakub di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam sebentar tadi.

Berucap ketika merasmikan Minggu TVET Negara 2022, Perdana Menteri menambah, justeru tidak hairanlah kenapa TVET dikenal pasti sebagai salah satu daripada 14 pemacu perubahan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

Katanya lagi, “(Oleh Yang demikian) sudah sampai masa TVET menjadi pilihan utama para belia dalam mempersiapkan diri mereka untuk masa depan seperti mana negara maju lain”.

Mengambil negara Korea Selatan dan Jerman sebagai contoh dimana 70% pelajar negara berkenaan memasuki aliran Vokasional sehingga dianggap sebagai salah satu aliran pendidikan utama, Perdana Menteri juga ingin melihat sekurang-kurangnya 55 peratus lepasan
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) melanjutkan pengajian dalam program TVET menjelang 2025, seperti yang ditetapkan dalam RMKe-12

Bagi meningkatkan motivasi dan galakan pelajar untuk memilih bidang TVET, Kerajaan kata Ismail, bersetuju melaksanakan

Program Dermasiswa B40 TVET, khusus untuk pelajar B40 yang mengikuti pengajian dalam bidang TVET di IPTA bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi tahun ini.

Beliau percaya, langkah ini dapat meningkatkan daya tarikan ramai, sekaligus menjadikan TVET pemangkin utama dalam melahirkan tenaga kerja tempatan yang berkemahiran tinggi seperti mana negara maju yang lain.

Beliau tuntut berharap pada tahun-tahun akan datang, sambutan Minggu TVET Negara dilakukan secara bergilir-gilir dalam
kalangan 11 kementerian penyedia TVET
yang lain.

Credit Foto: Yahoo Malaysia