Minggu Sains Kebangsaan Keluarga Malaysia 2022 sasar 1.5 juta penyertaan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Mengangkat tema ‘Merakyatkan Sains, Menginsankan Teknologi’, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) menyasarkan penyertaan 1.5 juta orang termasuk pelajar sekolah dan pengajian tinggi, pendidik dan saintis, serta daripada sektor awam dan swasta, juga organisasi bukan kerajaan (NGO) dalam Minggu Sains Kebangsaan (MSN) Keluarga Malaysia 2022.

MOSTI, selaku penganjur utama MSN, berkata penganjuran kali ini akan menampilkan konsep berbeza setiap bulan bermula April hingga Oktober ini, berdasarkan tujuh bidang fokus yang disenarai pendek dengan masing-masing memfokuskan kepada penerapan tema rentas kelompok.

“Tujuh bidang tumpuan ialah Kesihatan Planet, Kimia dan Bioteknologi, Kegunaan Aman Nuklear, Inovasi Sosial, Kejuruteraan, Nanoteknologi dan Angkasa.

“Tema rentas kelompok pula terdiri daripada Kreativiti, Inovasi, Sains Komunikasi, Keselamatan, Ekonomi, Kesejahteraan Rakyat, Kerjasama Antarabangsa, Pembudayaan dan Kesedaran, dan Kelestarian Alam Sekitar — 41R,” kata MOSTI dalam satu kenyataan pada Isnin.

MSN kembali untuk tahun kelima dan dijenamakan semula sebagai MSN Keluarga Malaysia 2022.

Menurut kenyataan itu, pemilihan tema itu selaras dengan matlamat menjadikan sains sebagai norma rakyat dan teknologi sebagai pemangkin ekonomi.

“MSN Keluarga Malaysia 2022 juga merupakan platform yang menyokong usaha kerajaan ke arah melahirkan lebih ramai saintis dan penyelidik pada masa depan.

“Ia akan dijalankan sepenuhnya dalam talian dengan mengadakan lebih 110 aktiviti dan program termasuk pertandingan, seminar, ceramah, kuiz, pameran dan bengkel maya, pelantikan ikon sains, teknologi dan inovasi (TI), perlumbaan meneroka maya, pembuatan video. pertandingan, dan sesi ‘meet and greet’ secara maya.

“Sepanjang penganjuran ini, tumpuan utama adalah penglibatan pelajar, selain pendidikan dan pembudayaan STI dari peringkat sekolah rendah bagi menyemai minat dalam bidang tersebut.

“Ini selaras dengan usaha yang dijalankan dalam menghadapi cabaran Revolusi Industri 4.0 yang menuntut pembaharuan atau penemuan teknologi baharu dalam bidang seperti automasi robotik, penjanaan kuasa elektrik, kecerdasan buatan (AI), realiti tambahan (AR) dan sebagainya,” katanya.

Untuk mendaftar dan mengikuti aktiviti dan program dalam talian, pergi ke laman web rasmi MSN Keluarga Malaysia 2022 di www.minggusainsnegara.com.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat