KUALA LUMPUR – Idea Company Sdn Bhd hari ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Universiti Multimedia (MMU) bagi mewujudkan Program Penanam Muda Pertanian Ketepatan Pintar.

MoU itu disignifikasikan sebagai kerjasama yang unik antara badan swasta dengan institusi pengajian tinggi dalam usaha memulakan langkah berhubung gangguan sektor agromakanan negara, memanfaatkan kepakaran dan pengetahuan dalam pertanian, pengeluaran dan pengedaran makanan, perniagaan berteraskan teknologi serta kelayakan pengurusan.

Pengarah Urusan Idea Company Sdn Bhd, Zachary Aman berkata, MMU mempunyai banyak fakulti yang berkaitan meliputi skop dan fokus yang diperlukan untuk menjayakan keseluruhan ekosistem.

“MMU ialah rakan kongsi yang kukuh dan sesuai untuk Idea Company dalam perjalanan kami terus membangunkan dan mengukuhkan ekosistem pertanian.

“Kami di Idea Company sentiasa berusaha untuk meningkatkan penggunaan teknologi berkaitan dengan mengubah cara kita berkembang dan mengeluarkan makanan untuk keuntungan serta meringankan kualiti hidup petani di negara ini,” katanya.

Katanya lagi, Program Penanam Muda Pertanian Ketepatan Pintar direka untuk merekrut dan melatih petani muda di negara ini dan ia akan diperakui bersama oleh MMU dan Idea Company Sdn Bhd.

“Ini adalah langkah pertama dalam membangunkan modal insan untuk memajukan matlamat negara kita untuk menjadi ekonomi berasaskan pengetahuan,” katanya.