Ingar Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian, Makcik Gelang Pink Didenda RM8,000

- Advertisement -

CYBERJAYA: Disebabkan kedegilan ingkat Perintah Pengawasan dan Pemerhatian, Nur Emmah Mohd Hashim, 72, dipenjara selama sehari dan denda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret Ipoh sebentar tadi.

Majistret Nabihah Mohd Nor memerintahkan tertuduh boleh dipenjara selama 8 bulan jika gagal membayar denda yang dikenakan terhadapnya.

tertuduh didakwa mengikut Subseksyen 22.(b), Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang boleh dihukum mengikut Subseksyen 24.(a) Akta yang sama dengan hukuman dipenjarakan tidak melebihi dua tahun atau didenda atau dengan kedua-duanya.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa daripada Jabatan Kesihatan Negeri Perak, Ahmad Fakurazi Abu Bakar manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Ahmad Fakurazi ketika prosiding meminta mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal kepada tertuduh.

Tertuduh ketika merayu hukuman diringankan atas alasan suaminya telah meninggal dunia dan terpaksa menanggung 3 orang anaknya disamping tahap kesihatan dirinya yang uzur.

Kes mak cik gelang pink ini tular di media sosial dan mendapat kecaman netizen marah akibat sikap tanggungjawab tertuduh makan di restoran di Meru Jaya. Ianya tidak mematuhi perintah kuarantin yang diarahkan oleh Majlis Keselamatan Negara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat