Kurnia ‘datuk’ dan imbuhan khas kepada John Beasley – Muqharabbin

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Datuk Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin mencadangkan agar kerajaan mempertimbangkan supaya jurulatih pelumba basikal negara, John Beasley menerima gelaran ‘datuk’ bersama imbuhan khas, penyambungan kontrak jurulatih dan juga pemastautin tetap bagi membalas jasa dan sumbangan beliau kepada Malaysia.

Muqharabbin yang juga Atlet Sukan Lasak, Penjelajah Grand Slam Negara yang juga Exco Pemuda UMNO berkata, pengorbanan Beasley
kepada negara selama berbelas tahun dalam melatih pelumba basikal negara, Datuk Azizulhasni Awang, perlu mendapat pengiktirafan sewajarnya daripada kerajaan.

“Bukan mudah menjadi seorang jurulatih yang berjaya menghasilkan atlet bertaraf dunia seperti Azizulhasni dan lainnya.

“Kejayaan beliau dalam merancang strategi selama bertahun-tahun akhirnya membuahkan hasil buat atlet negara

“Saya amat bersetuju agar beliau diberikan gelaran ‘datuk’ dan saya yakin Azizulhasni serta pelumba-pelumba basikal lain juga  juga berpendirian dan sependapat dengan saya,” ujar Muqharabbin.

Kata beliau lagi sejak Beasley menjadi jurulatih, ramai yang sudah mencapai kejayaan berganda antatanya Josiah Ang, Fateha Mustapha dan kini telah berjaya melahirkan para pelapis lainnya seperti Fadhil Zonis, Mohd Shah Firdaus dan Anis Roshidi yang berjaya merangkul beberapa pingat di temasya antarabangsa.

“Bahkan, setelah Azizulhasni memenangi pingat di Rio, beberapa buah negara telah menawarkan beliau untuk menjadi jurulatih bagi negara mereka, namun John Beasley menolak tawaran lumayan tersebut semata-mata untuk terus melahirkan lebih ramai  pelumba basikal Malaysia yang bertaraf antarabangsa.

“Saya berharap Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Reezal Merican dapat membawa dan menyampaikan perkara ini ke atas,” gesanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat