Video : Zahid Kongsi Doa, Jauhi Wabak Covid-19

- Advertisement -

Kuala Lumpur – Presiden Umno, Datuk Seri Ahamd Zahid Hamidi berkongsi doa yang sering diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW bagi menjauhkan wabak dan penyakit berjangkit.

Zahid melalui laman Facebook sebentat tadi berkata hadis sahih (Muslim) tersebut sering diamalkan oleh para sahabat Baginda SAW.

“Terdapat sebuah hadis yang sahih meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda antara amalan yang paling mustajab untuk berdoa agar segala wabak dan penyakit terutama yang berjangkit boleh dihindarkan dengan mengamalkan (doa) dibaca 3 kali sehari atau sebaik-baiknya 3 kali pagi dan 3 kali malam.

“Baca itu adalah seperti berikut: Bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syai un fik ardi wala fisamaie, wa huwas sami’ul ‘alim,” katanya.

Menurut Zahid hadis berkenaan doa tersebut telah diriwayatkan oleh Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah dan di sahihkan oleh Albani.

Zahid berkata semoga dengan amalan tersebut masalah virus yang sedang menukar di negara akan segera berakhir.

“Mudah-mudahan dengan amalan ini, Insyallah kita dan keluarga, orang di kampung halaman, kawasan persekitaraan dan seluruh negara terhindar dari wabak virus Covid-19.

“Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah memakbulkan doa dan permintaan kita,” katanya sambil memimpin baca doa.

Sehingga kini, klip video Zahid itu telah ditonton hampir 20.4 ribu pelayar dengan 2.7 ribu tanda suka. – SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat