Polis terima 43 laporan berkaitan dakwaan gerakan ‘Langkah Dubai’

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerima 43 laporan daripada wakil parti politik berhubung gerakan ‘Langkah Dubai’ yang dikatakan bertujuan menjatuhkan Kerajaan Perpaduan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata, pihaknya membuka satu kertas siasatan berhubung kes berkenaan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 124C Kanun Keseksaan iaitu cubaan untuk melakukan aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen.

“Kes turut disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 505 (B) Kanun Keseksaan,” katanya pada sidang mediadi Bukit Aman, di sini, hari ini.

Razarudin berkata, laporan polis itu berdasarkan penularan rakaman video tiga hingga empat orang berkaitan aktiviti memudaratkan demokrasi berparlimen.

“Kita turut mengesan video Raja Petra Kamaruddin yang bercakap berkaitan perkara (Langkah Dubai) itu lebih daripada 10 hari tentang kerajaan hendak jatuh.

“Kami sedang menyiasat video tular yang menyaksikan tiga atau empat individu bercakap tentang menukar kerajaan.

“Salah seorang daripadanya ialah Raja Petra Kamarudin, yang bercakap mengenai 120 hiasan berkanun yang boleh membawa perubahan dalam kerajaan,” katanya.

Beliau berkata, susulan penularan ini pihak polis perlu menyiasat melakukan siasatan kerana perkara ini mendatangkan kegusaran kepada masyarakat dan mengganggu ketenteraman awam.

“Dulu kita pernah melalui perubahan dalam kerajaan, di mana seorang pemimpin parti akan membawa senarai nama kepada Yang di-Pertuan Agong. Kali ini, hanya spekulasi tidak berasas lebih 10 hari sehingga menimbulkan keresahan orang ramai.

“Oleh itu, kita perlu menyiasat perkara itu sebelum keadaan menjadi tidak terkawal,” katanya.

Mengenai dakwaan bahawa beberapa ahli Parlimen dibayar untuk menyokong pertukaran kerajaan, KPN berkata, polis akan menyiasat perkara berkenaan.

“Sekiranya kita dapati unsur sedemikian, kita akan merujuknya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan individu seperti Chegubard dan Papagomo akan dipanggil untuk membantu siasatan.

“Kami tidak menolak kemungkinan mereka akan dipanggil dalam masa terdekat,” katanya.

Mengulas mengenai situasi dalam negara berhubung dakwaan itu, Razarudin memberi jaminan bahawa situasi negara tetap kekal aman.

“Rakyat bersemangat dengan keadaan kita yang aman dan keadaan terkawal.

“Bagi pihak polis, kita akan pastikan keselamatan dan keselamatan semua,” katanya. – Hmetro

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat