SPRM Tunggu Masa Dakwa Kes Penipuan Hartanah MARA Di Australia

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunggu masa untuk melakukan pendakwaan ke atas individu-individu tertentu berhubung kes penjualan hartanah Dudley International House, di Melbourne kepada MARA Incorporated Sdn Bhd (MARA Inc).

Memetik laporan Malaysia Gazette, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki memaklumkan, Timbalan Pendakwa Raya pada dasarnya telah bersetuju bagi melakukan pendakwaan kepada pihak terbabit.

Bagaimanapun, salah seorang daripada individu tersebut berada di Sabah dan menjalani kuarantin, maka pendakwaan kes terbabit ditangguhkan buat masa ini.

“Saya boleh bagi hint, sebab orang akan tanya bila lagi? Sebenarnya kami tengah atur masa.

“Tetapi ada seorang mungkin berada di Sabah, mungkin kena kuarantin. Kita kena aturkan masa,” katanya.

Media The Age yang berpengkalan di Australia pada 2015 pernah melaporkan seorang pegawai tertinggi MARA, seorang pegawai kanan, dan seorang bekas ahli politik, didakwa membelanjakan jutaan ringgit dana kerajaan untuk membeli sebuah blok apartment di Melbourne dalam penipuan hartanah itu.

Akhbar itu mendakwa ‘sekumpulan pegawai Malaysia yang amat kaya’ terlebih bayar sebanyak A$4.75 juta (RM13.8 juta) bagi blok apartment di bandaraya itu pada 2013.

Dudley International House ialah bangunan lima tingkat berkeluasan 30,279 kaki persegi yang menempatkan 112 bilik, termasuk asrama pelajar, dibeli oleh MARA untuk kegunaan penuntut Malaysia tajaan agensi itu di Australia.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat