Perjanjian UAE-Israel Beri “Kilauan” Baru Perdagangan Berlian Dubai

- Advertisement -

DUBAI- Beberapa minggu selepas Israel dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) menormalkan hubungan, peniaga berlian Israel Zvi Shimshi menuju ke UAE untuk membuka sebuah syarikat di Dubai, pusat perdagangan serantau yang merupakan pusat utama batu permata itu.

Dia adalah di antara 38 orang Israel yang dihubungi Dubai Multi Commodities Center (DMCC), pusat bagi Dubai Diamond Exchange, baru-baru ini untuk menubuhkan syarikat berlian di negara berkenaan, sebagai tanda bagaimana pergeseran politik serantau, telah mengubah dinamika dalam perdagangan global.

Sejak normalisasi hubungan tersebut dimeterai, pedagang di Dubai mendakwa mereka telah dibanjiri dengan pertanyaan dari peniaga berlian Israel, yang secara tradisinya berdagang di Antwerp Belgium – pusat terbesar di dunia untuk pedagang berlian kasar dan digilap.

Syarikat Afrika Selatan Trans Atlantic Gems Sales (TAGS), yang melelong dan menawar berlian di Dubai, mempunyai hampir 50 firma Israel yang berminat untuk terlibat dalam tender dengan syarikat itu hanya dalam beberapa minggu, kata pemilik Anthony Peters.

“Ini adalah perubahan yang sangat besar,” kata Peters kepada Reuters.

Dubai, dengan nilai $ 21.2 bilion berlian yang diperdagangkan tahun lalu menurut DMCC, dan Israel, dengan sekitar $ 12 bilion menurut nilai pertukarannya, adalah pusat berlian utama di Timur Tengah.

Sebelum ini, perdagangan antara Israel dan UAE dibuat secara senyap dan dalam skala kecil berikutan sensitiviti berkaitan isu tersebut.

Semua transaksi dilakukan di negara ketiga kerana bank di UAE akan menyekat transaksi tersebut jika kaitan dengan Israel dikesan.

“Ini adalah peluang besar bagi setiap anak muda Israel yang ingin memulai perniagaan di Dubai, bukan hanya perniagaan berlian,” kata Shimshi, 41, kepada Reuters.

Perkembangan terbaru ini bagaimanapun tidak akan menjejaskan kedudukan Antwerp di Belgium sebagai pasaran terbesar dunia untuk berlian – Reuters

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat