Usaha padam kebakaran di Inderapura masuk hari kesepuluh

- Advertisement -

Gambar hiasan

KUANTAN: Usaha memadam kebakaran hutan tanah gambut oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) di kawasan Inderapura Jalan Kuantan-Pekan, di sini memasuki hari ke 10.

Kebakaran yang bermula di kawasan hutan tanah gambut Jabatan Pertanian yang turut menempatkan projek pertanian Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Inderapura kini merebak ke hutan tanah gambut berhampiran perumahan Inderapura Jaya.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Taman Tas, Mohd Hilmi Kashfi Mat Zali berkata, kebakaran kali ini merupakan yang terburuk pernah berlaku membabitkan kawasan hutan tanah gambut di daerah ini.

Menurutnya, kebakaran berlaku membabitkan kawasan hutan tanah gambut milik Jabatan Pertanian yang menempatkan projek tanaman sayur TKPM Inderapura seluas kira-kira 200 hektar dan beberapa projek pekebun persendirian, namun kini mula merebak berhampiran perumahan Inderapura Jaya membabitkan kawasan seluas kira-kira 120 hektar.

Usaha mengawal dan memadam api sedang giat dilakukan setiap hari dengan bantuan seramai 22 anggota dari BBP Taman Tas dan BBP Kuantan dibantu BBP Peramu, Pekan.

“Kebakaran terbuka selain angin kencang dan kawasan hutan tanah gambut yang kering menjadi faktor utama menyebabkan api cepat merebak hingga sukar dikawal,” katanya, dihubungi di sini semalam.

Mohd Hilmi Kashfi berkata, operasi memadam kebakaran di kawasan hutan tanah gambut Jabatan Pertanian kini hampir berjaya sepenuhnya, pemantauan sentiasa dilakukan bagi mengelak api terus merebak ke kawasan lebih luas.

“Sejak kebakaran berlaku penduduk perumahan Inderapura Jaya kini tidak selesa berikutan kawasan berkenaan diliputi asap tebal, turut terjejas penduduk Taman Seri Inderapura, Indera Sempurna, Kampung Melati dan Kampung Orang Asli Alor Beruang, Sungai Soi.

Orang ramai diminta tidak melakukan pembakaran secara terbuka ketika cuaca panas.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat