Terserah kepada Bersatu dan Pas – Tajuddin

- Advertisement -

CYBERJAYA: Terserah kepada Pas dan Bersatu sama ada mahu menerima tawaran UMNO untuk membentuk kerajaan baharu atau tidak, kata Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman

Bercakap kepada Astro Awani, Tajuddin menegaskan bahawa pendekatan UMNO sepertimana dimaklumkan Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang berkata tidak menolak kemungkinan berlaku satu penjajaran baharu politik di Perak, adalah demi rakyat negeri itu.

Jelasnya tawaran telah dibuat oleh UMNO untuk bekerjasama dengan Pas dan Bersatu, namun kini terpulang kepada dua parti itu untuk bersama demi rakyat.

“Kemungkinan segala kemungkinan akan dipertimbangkan, kalau tidak boleh cara A, kita buat cara B atau C, yang penting kerajaan dapat kembali menguruskan pentadbiran negeri untuk rakyat terutamanya bajet mesti dibentang dan diluluskan.

“Jadi dia (Presiden UMNO) sudah sebut dengan jelas, kalau boleh kerajaan lama kekal yang bertukarnya cuma (jawatan) Menteri Besar sahaja. Itu pilihan pertama, dia telah menyebut hendak kalau boleh kerajaan dahulu diteruskan, cuma bertukar MB (Menteri Besar), pilihan yang lain hanya timbul sekiranya pilihan yang pertama tidak ditimbulkan,” katanya.

Jelas Tajuddin, beliau berharap agar Pas dan Bersatu dapat berubah pendirian untuk bersama UMNO.

“Kalau mereka masih pendirian tetap begitu, tidak boleh pilihan itu. Hari ini mereka boleh berfikir, tawaran sudah dibuat.

“Kalau mereka (Bersatu dan Pas) boleh berubah pendirian yang telah dibuat sepertimana yang ditulis oleh Setiausaha Agung masing-masing, boleh menukarkan kerajaan lama bekerjasama dengan Barisan Nasional (BN) jadi tidak perlu pilihan lain,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Tajuddin turut mengingatkan bahawa UMNO dan BN telah menunjukkan sokongan dalam pentadbiran Kerajaan Perak di bawah Perikatan Nasional (PN) sebelum ini.

“Saya mempersoalkan kenapa Pas dan Bersatu buat pendirian begitu? Padahal UMNO ini, BN ini telah menunjukkan sokongan kepada Pas dan Bersatu. UMNO dan BN telah tunjukkan sokongan kita berikan kepada mereka.

“Dalam kerajaan PN dahulu, sekarang ini salah siapa? Bukan salah UMNO, ini kehendak Dewan (DUN), Dewan begitu ramai tidak mahu MB (Menteri Besar), itu mesti ada sebab besar menyebabkan dia ditolak dan tidak lagi diterima sebagai MB.

“Jangan salahkan BN, balik-balik salahkan BN dan UMNO,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat