MINDEF, komuniti keselamatan antarabangsa cari jalan hadapi ancaman keselamatan bukan tradisional

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Forum Putrajaya 2024 bertemakan Non-Traditional Threat and Emerging Technologies telah direalisasikan seiring sebagai segmen tersedia pada Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Pameran Keselamatan Kebangsaan Asia (Natsec Asia) 2024 adalah satu paltform persidangan berskala antarabangsa bertujuan menghimpunankan komuniti penggubal dasar, pemikir dan agensi pertahanan serta keselamatan serantau dan antarabangsa.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, persidangan ini menterjemahkan fokus menerusi pendekatan secara sesi dialog dan perbincangan terbuka yang membina antara peserta meliputi ideologi perkongsian pengetahuan, mengenal pasti keutamaan bersama termasuk meneroka penyelesaian inovatif dan mengukuhkan perkongsian untuk keamanan serta kemakmuran serantau dan antarabangsa yang mampan.

Dengan mengakui manfaat besar kemajuan teknologi ini kepada kemanusiaan, adakah ia juga menimbulkan ancaman kepada tamadun kita? soal Khaled dalam ucaptamanya pada Isnin di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa (MITEC).

“Adakah ancaman keselamatan bukan tradisional akan terus menjadi besar untuk seluruh negara abad ini?

“Bagaimanakah kita harus bersedia untuk satu lagi acara angsa hitam yang tidak dapat difikirkan? Adakah penguncian masa depan tidak dapat dielakkan? Apakah pandangan yang telah kita pelajari daripada lalu?

“Lebih penting lagi, bagaimana kita boleh meningkatkan kerjasama dan meneruskan penyelesaian yang lebih berkesan?

“Saya tidak dapat memberikan semua jawapan. Tetapi bersama-sama, kita boleh mengenal pasti dan melaksanakan penyelesaian praktikal, yang bergema bukan sahaja secara tempatan atau serantau tetapi juga global,”ujar beliau.

Menurut Khaled lagi, beliau telah memberi perhatian yang cukup kepada kesan sebab akibat daripada keselamatan tradisional yang mempercepatkan langkah untuk penyelesaian holistik.

“Ia datang dengan cabaran yang dicirikan oleh dinamik yang berkembang pesat dan juga menuntut idea yang transformatif dan mengubah permainan. Ia memerlukan antara kerjasama agensi dan rangkaian transnasional.

“Ia memaksa kita untuk tidak belajar dan mempelajari semula hampir semua yang kita tahu dan memahami tentang peperangan dan ancaman keselamatan,” katanya.

Justeru kata Menteri Pertahanan itu, untuk menangani cabaran ini dengan berkesan, pelaburan yang besar dalam
idea, usaha dan sumber baharu adalah penting.

“Kita mesti meningkatkan diplomasi pertahanan kita dengan mengawasi kesusahan semasa dan memanfaatkan kelebihan yang ditawarkan oleh teknologi baru muncul.

“Hala tuju yang kita tuju sekarang adalah untuk mempercepatkan kreatif dan penyelesaian pertahanan yang berkesan, tertanam dalam tanggungjawab penerimaan teknologi. Ia akhirnya, memajukan keselamatan bersama kepentingan dan mengukuhkan keupayaan pertahanan,” katanya.

Ujar Khaled, teknologi baharu yang menawarkan penyelesaian praktikal haruslah pusat hubungan diplomatik dan perkongsian antarabangsa rundingan.

Tambah beliau, teknologi seperti satelit dan inovasi keselamatan siber telah membolehkan komunikasi masa nyata dan perkongsian maklumat yang dipertingkatkan dalam kalangan anggota tentera dan pertahanan. Setelah diperkemas dengan berkesan penyelarasan dan mempercepatkan membuat keputusan, teknologi ini menjamin tumpuan penyelidikan dan pelaburan kami yang berdedikasi.

“Berdasarkan premis ini, saya mencadangkan perkara-perkara berikut untuk dibincangkan. Pertama, bagaimana negara boleh secara kolaboratif menerima teknologi baharu di peringkat serantau dan global?

“Kedua, bagaimana kita boleh memudahkan perkongsian maklumat yang canggih melalui membuka inisiatif data besar dengan kerjasama pihak berkepentingan utama?

“Ketiga, bagaimana kita boleh memanfaatkan kemunculan berasaskan fungsi kerjasama melalui kumpulan minilateral dan multilateral di samping sinergi dua hala untuk menentang ancaman keselamatan bukan tradisional?

“Manakala keempat, bagaimana negara membangun boleh bekerjasama dengan komersialpelakon untuk mengejar rakan sejawat mereka yang lebih maju?

“Kelima, menangani risiko keselamatan bukan tradisional memerlukan keutamaan sumber untuk generasi muda. Dengan minat yang mendalam dan kebiasaan mereka dengan teknologi baru muncul, pihak generasi muda boleh menawarkan pandangan dan perspektif yang segar. Melabur dalam generasi akan datang akan memastikan bahawa mereka dilengkapi untuk mengemudi cabaran masa hadapan,” katanya.

Pun begitu, Khaled berkata, persoalan besarnya ialah, bagaimana kita meneruskan dan di mana kita bermula?

“Ini adalah perkara yang perlu direnungkan. Tetapi jangan risau, ia tidak akan ditinggalkan tanpa pengawasan.

“Di MINDEF, kami akan maju ke hadapan dalam usaha kami untuk mendapatkan jawapan. Segala kebimbangan dan pandangan yang saya luahkan dan kongsikan hari ini adalah jauh dari lengkap.

“Walau bagaimanapun, saya percaya mereka telah meletakkan asas yang kukuh untuk wacana yang mantap dan bernas. Saya percaya ancaman bukan tradisional menuntut penyelesaian yang luar biasa. Untuk itu, saya mengalu-alukan idea yang pelbagai dan pandangan yang tidak konvensional daripada semua pihak kami penceramah dan peserta,” seru Khaled.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat