Najib mungkin akan dipenjarakan – Mohamad Hasan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kepincangan politik yang berlaku di Malaysia ketika ini berpunca daripada kegagalan UMNO-Barisan Nasional (BN) untuk “memberitahu kebenaran” mengenai skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB),” kata Datuk Seri Mohamad Hasan.

Timbalan Presiden UMNO itu malah menegaskan bahawa bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak seharusnya mengharapkan layanan istimewa daripada kerajaan pimpinan UMNO jika pada akhirnya beliau dipenjarakan atas pelbagai tuduhan rasuah.

“Mahkamah adalah tempat di mana untuk membuktikan sama ada seseorang itu tidak bersalah atau tidak.

“Dia (Najib) tidak membuktikannya. Dia tidak dapat membuktikannya,” kata Mohamad yang juga Timbalan Pengerusi BN.

Katanya, “semua orang perlu bertanggung jawab atas setiap perbuatan mereka. Tetapi jika Najib ingin diampunkan, ia perlu ikut proses. Dia kena masuk (penjara) dulu,” kata Mohamad dalam wawancara eksklusif bersama Asia Times pada Selasa.

Mengulas lanjut, beliau menegaskan kekalahan UMNO pada 2018 dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) bukan kerana tidak menjaga rakyat. Sebaliknya, ia berpunca daripada satu isu iaitu 1MDB.

“Parti dan kerajaan ketika itu terlalu bertolak ansur. Kami tidak berjaya menjelaskan, kami tidak berjaya memberitahu perkara sebenar. Ia satu-satunya isu yang kita tidak atasi dengan betul dalam pilihan raya umum,” kata beliau yang juga ADUN Rantau.

“Kami fikir ia adalah isu yang sangat mudah. Kami tidak pernah menyedari bahawa ini adalah kebakaran belukar yang akan merebak sangat jauh. Rakyat mengetahui segalanya, jadi anda tidak boleh menyembunyikan dan menyapu segala-galanya di bawah permaidani lagi, jadi kita perlu menangani isu-isu itu… Negara telah mengalami kesusahan kerana satu kes berdarah 1MDB ini,” katanya lapor Asia Times.

Jelas Mohamad lagi, 1MDB memberi impak sangat besar kepada politik dan negara.

“Ia dilakukan di luar kunci kira-kira, dilakukan oleh seorang perdana menteri dan beliau juga menteri kewangan. Dia juga mengambil alih 1MDB. Begitulah masalahnya bermula,” kata Mohamad.

“Jika orang itu (Najib) berbesar hati untuk berundur seketika, UMNO tidak akan digulingkan dan akan menjadi kerajaan hari ini,” tegas Mohamad.

Meskipun meletakkan kesalahan kepada Najib yang menjadi perdana menteri ketika itu malah menjadi punca atas kekalahan bersejarah BN dalam pilihan raya, Mohamad juga mengambil kredit kerana meletakkan bekas pemimpin yang disabitkan jenayah itu di hadapan dan di tengah-tengah sebagai bintang kempen UMNO-BN itu dalam kempen pilihan raya negeri baru-baru ini.

Katanya ia memanfaatkan populariti Najib yang bangkit semula sebagai gaya diri sendiri pengganggu populis dan mangsa ‘political witch hunt’.

“Sesiapa sahaja boleh membantu kami. Sesiapa sahaja dialu-alukan untuk membantu semasa kempen. Saya yang rancang untuk dia ke sana,” kata Mohamad.

“Najib mendapat momentum, pergerakan massa. Bukan sahaja daripada penyokong kuat dalam UMNO tetapi daripada orang ramai di jalanan. Ke mana sahaja dia pergi, beribu-ribu orang datang dan melihatnya. Tetapi ia tidak ada kena mengena dengan parti,” jelas Mohamad.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat