Pahang Negeri Pertama Memiliki Bot Jenis Amfibia – MB Wan Rosdy

- Advertisement -

KUANTAN: Menteri Besar Pahang, Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail berkata, Kerajaan Negeri telah memperuntukkan sebanyak RM47 juta untuk membeli dua bot jenis Amfibia bagi persediaan pasca banjir.

Jelas Wan Rosdy lagi, Negeri Pahang adalah negeri pertama memiliki Bot Amfibia daripada Sealegs tersebut.

Katanya lagi, 2 buah Bot Amphibia telah diserahkan kepada Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Negeri Pahang bagi membantu mangsa-mangsa banjir di negeri itu.

“Negeri Pahang telah mencipta lagi satu sejarah untuk rakyat dimana Kerajaan Negeri telah memperuntukkan RM 47 Juta bagi membuat persedia pasca banjir dengan pembelian bot jenis Amfibia supaya bila kita menghadapi musim banjir, kita mempunyai kekuatan peralatan untuk membantu mangsa-mangsa yang terjejas.

“Pagi ini, saya telah menyerahkan 2 buah Bot Amphibia kepada Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Negeri Pahang bagi membantu mangsa-mangsa banjir di Pahang.” ujar beliau pada Majlis Penyerahan Bot Amfibia dan Handbook Pengurusan Banjir Pahang di Perkarangan Majlis Bandaraya Kuantan (MBK), pada Rabu.

Selain itu katanya lagi, peruntukkan RM47 juta  Ini termasuklah bagi pembelian aset, tapak pendaratan helikopter, penyediaan sistem pengesanan pergerakan tanah dan juga membina Pusat Pemindahan Kekal (PPK).

Ini adalah salah satu usaha Kerajaan Negeri bagi pengurusan tadbir urus yang cekap dan efisien dalam menghadapi krisis banjir, kata beliau lagi. –SUARATV

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat