Tolong Benarkan Hadi, Pengikutnya Mati Kata Siti Kassim

Malaysia Terima Bantuan Peralatan Perubatan RM19 Juta Dari Kerajaan Jepun – Dr Adham Baba

KUALA LUMPUR - Malaysia menerima bantuan peralatan perubatan bernilai 500 juta yen (kira-kira RM19 juta) daripada kerajaan Jepun dalam usaha menangani pandemik Covid-19. Menteri Kesihatan,...

Pemuda UMNO Merbok Harap Penutupan Jambatan Semeling Di Tarik Balik

CYBERJAYA – Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Merbok hari ini menyuarakan bantahan terhadap tindakan penutupan Jambatan Semeling oleh Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda...

Polis Tahan Ahli Armada Bersatu, Rampas 1.5 Kilogram Dadah

KUALA LUMPUR – Seorang ahli biro Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) yang disyaki mengedar dadah yang diproses sendiri di rumah berjaya dicekup oleh polis. Suspek...

18 Kematian Akibat Covid-19, Rekod Tertinggi Harian

KUALA LUMPUR - Malaysia merekodkan kes kematian baharu tertinggi setakat ini iaitu sebanyak 18 korban menjadikan jumlah keseluruhan kes kematian kini sebanyak 660 kes. Ketua...

Malaysia rasmi sokong haram senjata nuklear

KUALA LUMPUR- Hari ini 22 Januari Malaysia menyokong sepenuhnya penguatkuasaan Triti Mengenai Pengharaman Senjata Nuklear (#TPNW). Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan, tiada...

KUALA LUMPUR – Aktivis sosial, Siti Zabedah Kassim menggesa kerajaan membenarkan hasrat Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan para pengikutnya yang ingin syahid untuk mati.

Dia yang lebih dikenali dengan panggilan Siti Kassim berkata demikian sebagai respon terhadap kenyataan Hadi berhubung kematian yang disebabkan virus menurut pandangan Islam.

“Tolong benarkan mereka ini mati. Saya ingin menggesa kerajaan untuk memenuhi hasrat Hadi Awang dan para pengikutnya yang ingin mati sebagai syahid.

“Saya juga mencadangkan mereka itu diletakkan di sebuah pulau tanpa sebarang fasiliti perubatan dan biarkan mereka saling dijangkiti (Covid-19) sehingga mereka benar-benar dihapuskan oleh virus tersebut.

“Saya rasa ramai orang dari ‘jenis ini’ (agamawan) turut mengharapkan untuk mati sebagai syahid. Kita akan berdoa untuk mereka agar tidak terlalu terseksa. Amin,” ujarnya di laman Facebook sebentar tadi.

Hadi ketika berceramah menghadapi wabak menerusi Facebook sebelum ini berkata ulama Islam menyifatkan mereka yang mati disebabkan virus boleh dikategorikan sebagai syahid akhirat.

“Syahid akhirat ialah mereka yang mati dalam menjalankan tugas dengan tidak berperang, orang yang mati kerana wabak, penyakit taun sebagai contoh, wabak corona pada hari ini atau Covid-19 di mana mereka menghadapi wabak ini setelah berikhtiar, berubat, sabar menghadapi ujian selepas itu dia mati itu syahid akhirat.

“Ia termasuklah mereka yang mati ketika menjalankan tugas sebagai doktor, jururawat, sukarelawan untuk melindungi orang daripada penyakit ini, begitu juga orang yang mati akibat kemalangan jalan raya ketika menjalankan tugas mencari nafkah, mati kerana banjir, kebakaran termasuklah wanita mati ketika bersalin, itu semua syahid akhirat dan jenazah mereka perlu diurus sebagaimana biasa, dimandi, dikafan dan disembahyang,” katanya.

Seterusnya kenalan Siti Kassim melalui status yang sama turut dilihatkan memberikan komen bersetuju dan menyindir pandangan tersebut.

“Dia sepatutnya menunjukkan contoh dengan melaksanakan apa yang dikatakan itu (mati syahid). Dunia pasti menjadi tempat yang lebih baik (tanpa kehadiran mereka), kata Sarala Poobalan.

“Bukan hanya sekadar mati, pergi masuk ke neraka dan terpenjara di sana untuk selamanya,” ujar Eric Tan.

“Hadi, aku ingat u dah balik kampung tangkap ikan dah. Pasal apa masih bising macam anjing?,” soal Tak Chew.

“Pergi lah ikut mampos sana. Hidup pun menyusahkan orang je, kan,” kata Tia Razia pula. – SuaraTV

9 COMMENTS

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Topik Hangat

Pesawat Milik Syarikat Penerbangan Pakistan Ditahan Di KLIA

PUTRAJAYA – Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) mengesahkan sebuah pesawat milik Pakistan International Airlines (PIA) ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), hari ini. MOT...

Tahanan Dirogol Di Dalam Lokap, Dua Anggota Polis Miri Digantung Tugas

KUCHING: Polis Sarawak menggantung tugas dua anggotanya selepas seorang gadis bawah umur mendakwa dirogol seorang tahanan lain, ketika ditahan di dalam lokap tahanan Balai...

Saya Akan Akan Cabar Proklamasi Darurat Di Mahkamah – Anwar Ibrahim

CYBERJAYA: Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim menegaskan akan mencabar Proklamasi Darurat  yang telah diwartakan kerajaan di mahkamah. Katanya, baru-baru ini beliau telah mengumumkan tentang...

Berita Berkaitan

Malaysia Terima Bantuan Peralatan Perubatan RM19 Juta Dari Kerajaan Jepun – Dr Adham Baba

KUALA LUMPUR - Malaysia menerima bantuan peralatan perubatan bernilai 500 juta yen (kira-kira RM19 juta) daripada kerajaan Jepun dalam usaha menangani pandemik Covid-19. Menteri Kesihatan,...

Pemuda UMNO Merbok Harap Penutupan Jambatan Semeling Di Tarik Balik

CYBERJAYA – Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Merbok hari ini menyuarakan bantahan terhadap tindakan penutupan Jambatan Semeling oleh Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda...

Polis Tahan Ahli Armada Bersatu, Rampas 1.5 Kilogram Dadah

KUALA LUMPUR – Seorang ahli biro Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) yang disyaki mengedar dadah yang diproses sendiri di rumah berjaya dicekup oleh polis. Suspek...