Gadis Jolobu The Movie karya projek mega

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Filem dialek Negeri Sembilan, Gadis Jolobu The Movie arahan CL Hor menjadi karya pertama dihasilkan menerusi projek mega 12 filem dalam tempoh 24 bulan.

Gadis Jolubu The Movie, antara karya berteraskan dialek Malaysia yang memberi tumpuan kepada budaya dan tradisi Minangkabau dari Negeri Sembilan.

Projek mega dimeterai antara syarikat hiburan terkemuka Asia Pasifik, Tremendous Entertainment dan Zebra Studio Sdn Bhd diterajui pelakon, penyanyi dan pelawak berpengalaman seperti Datuk Hattan, Khir Rahman, Joey Daud serta memperkenalkan bintang baharu yang juga pengacara, Ahirine Ahirudin.

Pengasas dan Pengarah Zebra Studio, Saraleana Nattaya Azmi, berkata filem bergenre komedi yang menggunakan dialek Negeri Sembilan sepenuhnya itu memulakan penggambaran, hari ini.

“Kami teruja memulakan penggambaran filem dialek pertama, apatah lagi, gabungan pelakon, penyanyi dan pelawak berpengalaman bersama bakat baharu yang diketengahkan.

“Kami percaya filem Gadis Jolobu The Movie adalah permulaan yang baik untuk merealisasikan visi kami bagi mengangkat kandungan Malaysia ke peringkat glokal.

“Lihat sahaja drama bersiri, Money Heist. Ia menjadi tontonan ramai walaupun bukan dalam bahasa Malaysia kerana tetap terhibur dengan kandungannya dan kualiti produksi.

“Di Malaysia, kita boleh berbangga dengan filem Hantu Kak Limah yang mengetengahkan dialek Perak hingga berjaya menarik perhatian jutaan penonton,” katanya kepada BH Online.

 

Hattan bersama CL Hor dan Saraleana bergabung idea dalam menghasilkan filem Gadis Jolobu The Movie yang memulakan penggambaran, hari ini. - Foto Ihsan Zebra Studio
Hattan bersama CL Hor dan Saraleana bergabung idea dalam menghasilkan filem Gadis Jolobu The Movie yang memulakan penggambaran, hari ini. – Foto Ihsan Zebra Studio

 

Tambah Saraleana, idea untuk menghasilkan filem Gadis Jolubu The Movie adalah susulan kejayaan lagu duet, Hattan bersama Waris, Gadis Jolobu yang meraih tontonan tinggi hampir 10 juta dalam laman YouTube.

“Idea menghasilkan filem diberikan Hattan, tiga tahun lalu selepas melihat sambutan terhadap lagu Gadis Jolobu.

“Bagaimanapun, belum sempat memulakan perancangan pos produksi, dunia diserang pandemik COVID-19. Hanya kini kerja pos produksi dapat dimulakan.

“Alhamdulillah, Zebra Studio kini mempunyai pelabur, Tremendous Entertainment. Ini adalah sokongan paling berharga kerana tidak mudah mencari pelabur, buat masa ini.

“Selalunya, pembikin filem menerima geran kerajaan dalam menghasilkan filem Melayu. Namun, kami bersyukur dapat bertemu pelabur yang mahu menghasilkan karya tempatan mengangkat dialek bahasa yang berkualiti untuk pasaran Malaysia dan global,” katanya.

Atas faktor itu, katanya, pasukan produksi memilih pengarah berpengalaman, CL Hor.

“Tremendous Entertainment percaya kebolehan bakat pengarah tempatan, Hor yang berpengalaman menghasilkan filem di China, Hong Kong dan Korea Selatan untuk menghasilkan filem Gadis Jolobu The Movie.

“Walaupun CL Hor pengarah berbangsa Cina, namun, beliau juga pernah menghasilkan beberapa filem Melayu sebelum ini,” katanya.

Saraleana ditemui pada majlis sidang media Gadis Jolobu The Movie di Kuala Lumpur Jazz and Arts Centre (KLJAC), kelmarin. Turut hadir, Pengerusi Tremendous Entertainment, Datuk Jared Lim.

 

Hattan, Khir Rahman, Joey dan Ahirine dipilih sebagai peneraju utama filem Gadis Jolobu The Movie. - NSTP/Aswadi Alias
Hattan, Khir Rahman, Joey dan Ahirine dipilih sebagai peneraju utama filem Gadis Jolobu The Movie. – NSTP/Aswadi Alias

 

Sementara itu, CL Hor berkata, meskipun Gadis Jolobu The Movie mengetengahkan dialek tempatan, namun, filem berkenaan bakal dipasarkan ke peringkat global.

“Kami menyasarkan filem Gadis Jolobu The Movie ke pasaran luar negara. Buktinya, kami sudah mempunyai pengedar dari Indonesia dan Thailand yang mahu bekerjasama.

“Lebih menarik, penggambaran filem belum bermula, namun Golden Screen Cinemas (GSC) sudah pun menjadi pengedar utama. Ia kerana GSC melihat nilai produksi dan yakin filem ini boleh berjaya.

“Faktor utamanya kerana mengetengahkan budaya Malaysia. Gadis Jolobu The Movie ialah filem budaya yang sangat berwarna-warni dengan sinematografi etnik persekitaran kampung, ditambah pula elemen komedi yang mempamerkan sebahagian daripada Malaysia kepada mata dunia,” katanya.

Kata CL Hor, dia juga tidak sabar bekerjasama dengan barisan pelakon pengalaman seperti Hattan, Khir, Joey dan ramai lagi.

“Kami sudah menjalankan sesi bacaan skrip sebanyak tiga kali. Memang pecah perut dengan gelagat masing-masing.

“Bayangkan, baru sahaja membaca satu hingga dua muka surat skrip, namun, sudah berhenti kerana tidak tahan gelak. Jadi, saya percaya filem ini mampu menarik perhatian penonton,” katanya.

Gadis Jolobu The Movie akan ditayangkan di pawagam GSC di seluruh negara dan platform Over-The-Top (OTT), Get PLAY pada Jun depan.

Lebih menarik, filem itu juga akan ditayangkan menerusi wayang pacak yang diadakan sekitar Negeri Sembilan.

Filem kerjasama Zebra Studio dan Tremendous Entertainment itu memulakan penggambaran di Kampung Lonek, Negeri Sembilan, hari ini.

Gadis Jolobu The Movie memaparkan kisah tiga bujang terlajak yang rapat sejak kecil dan berusaha mencari jodoh di kampung halaman.

Sumpahan ‘lambat sunat, lambatlah kahwin’ sering bermain dalam fikiran menyebabkan mereka berusaha mencari jodoh walaupun menghadapi pelbagai dugaan.

Filem Gadis Jolobu The Movie turut mengetengahkan adat pepatih dan keunikan budaya Minangkabau masyarakat setempat di Negeri Sembilan.

Berita Harian

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat