Pastikan kerajaan, kepentingan awam dilindungi dalam perjanjian DNB – Kian Ming

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Kerajaan mesti berpegang kepada golden share atau “saham emas” dalam Digital Nasional Bhd (DNB) dalam sebarang perjanjian mengenai pemilikan syarikat bertujuan khas (SPV)
dengan syarikat telekomunikasi negara untuk melindungi kepentingan awam.

Bekas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri,Ong Kian Ming berkata demikian sebagai respons kepada laporan Channel NewsAsia semalam bahawa syarikat telekomunikasi Malaysia bersedia untuk bersetuju dengan perjanjian kompromi dengan kerajaan yang akan membuka jalan kepada pengendali kedua dalam pelan pelancaran 5G nasional.

“Perjanjian itu berpotensi menyaksikan rangkaian kedua ditubuhkan untuk beroperasi bersama DNB, yang akan diambil alih akhirnya oleh sektor swasta, kata laporan itu, memetik “eksekutif industri yang hampir dengan situasi itu”.

“Laporan itu juga memetik Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil sebagai berkata bahawa perjanjian itu boleh ditandatangani seawal hari ini.

Dalam pada itu, Kian Ming berkata kementerian Fahmi, serta kementerian kewangan sebagai pemilik tunggal DNB, tidak seharusnya tergesa-gesa menandatangani perjanjian itu sekiranya ia tidak dapat menjamin kepentingan kerajaan dan orang ramai dilindungi.

“Kebimbangan saya ialah tanpa perlindungan yang sewajarnya, kami pasti akan bergerak ke situasi di mana pengawasan kerajaan dan kepentingan awam dalam rangkaian borong tunggal DNB digantikan dengan kawalan duopoli persendirian ke atas rangkaian 5G, di mana pulangan pemegang saham diutamakan di atas segala-galanya,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata perjanjian itu mesti memastikan, antara lain, aset dan struktur DNB dilindungi “dan bukan, sebagai contoh, dijual kepada entiti sektor swasta lain untuk syarikat telekomunikasi yang akan menjadi pemegang saham DNB untuk mendapat keuntungan”.

Kian Ming berkata kerajaan mesti melindungi keupayaannya untuk melantik pengerusi DNB, dan mesti mempunyai kuasa veto ke atas pelantikan CEO.

“Pada masa ketidakpastian mengenai hala tuju dan kelangsungan hidup DNB sebagai sebuah entiti, kuasa ini diperlukan untuk memastikan keupayaannya untuk bertahan sebagai usaha berterusan dan tidak digunakan oleh syarikat telekomunikasi untuk kepentingan peribadi mereka sendiri.

“Sebagai contoh, jika kerajaan tidak mempunyai kuasa ini, syarikat telekomunikasi boleh melantik pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif yang mungkin mengubah syarat tawaran akses rujukan untuk mengurangkan pembayaran syarikat telekomunikasi kepada DNB, yang boleh menjejaskan penyelenggaraan dan peningkatan lanjut Rangkaian 5G,” katanya.

Beliau turut menyokong kawalan ketat ke atas peruntukan dan kemungkinan pelupusan aset 5G yang kini dimiliki oleh DNB.

“Ini supaya syarikat telekomunikasi tidak boleh mengagihkan semula infrastruktur 5G sedia ada untuk memanfaatkan rangkaian mereka sendiri, dan bukannya membenarkan DNB menumpukan pada memaksimumkan kecekapan operasi keseluruhan rangkaian 5G,” katanya.

Beliau menyeru kerajaan untuk memastikan ia telah melakukan usaha wajar yang sewajarnya terhadap kemungkinan rancangan pembiayaan dan pelancaran rangkaian kedua, dan kesannya terhadap rangkaian 5G sedia ada, termasuk sebarang implikasi kewangan kepada kementerian kewangan melalui pendedahannya kepada DNB.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat