Iran Tembak Peluru Berpandu Ke Arah ‘Kapal Pengangkut US’

- Advertisement -

IRAN: Pasukan Pengawal Revolusi paramiliter Iran menembak peluru berpandu dari helikopter yang mensasarkan replika kapal induk AS di Selat Hormuz yang strategik, lapor televisyen kerajaan semalam.

Latihan itu bertujuan mengancam AS di tengah ketegangan antara Teheran dan Washington.

Latihan dengan nama jolokan “Nabi Muhammad ke-14” itu – diadakan di dekat Selat Hormuz, laluan pelayaran kelima penting untuk pengeluaran minyak global.

Rakaman ‘permainan perang’ yang disiarkan di televisyen negeri menunjukkan pasukan udara dan tentera laut Pengawal bersiap sedia untuk menyerang di pesisir barat daya negara itu.

Bot-bot laju meluncur melintasi air dalam formasi sebelum pasukan darat menembakkan meriam dan peluru berpandu dilancarkan dari helikopter, meninggalkan jejak asap sebelum satu lagi peluru berpandu muncul untuk menghancurkan sisi kapal perang palsu tersebut.

Tentera US mengkritik tindakan Iran tersebut dan menyifatkannya sebagai satu ancaman terhadap aset perangnya di Teluk.

Begitupun ramai pemerhati melihat tindakan Iran itu sebagai peluang untuk AS mengkaji pertahanan kapal pengangkut pesawatnya yang menjadi keraguan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Dalam satu latihan perang yang diadakan beberapa tahun lepas, sebuah kapal selam Sweden, HSMS Gotland, berjaya menenggelamkan kapal pengangkut USS Ronald Reagan – AL Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat