Singapura Teliti Dakwaan Penyelewengan Import Dan Pembungkusan Daging Halal

- Advertisement -

SINGAPURA: Pihak berkuasa Singapura sedang meneliti tuduhan yang ditimbulkan oleh masyarakat di sini, yang antara lain mendakwa kejadian penyelewengan proses mengimport dan pembungkusan daging halal di Malaysia juga mungkin berlaku di republik itu.

Dalam laman Facebook rasminya, Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) menyatakan pihaknya dan Agensi Makanan Singapura (SFA) akan mengenal pasti sama ada dakwaan penyelewengan jualan daging berstatus halal di Malaysia itu turut mempengaruhi pasaran Singapura.

Menurut Muis, pihaknya telah memohon lebih banyak maklumat mengenai perkara itu dari pihak berkuasa yang berkaitan di Malaysia.

Selain dakwaan penyelewengan itu, terdapat juga hantaran pesanan yang beredar di media sosial menyatakan kebimbangan masyarakat yang daging beku dari Malaysia itu juga telah diimport ke Singapura, kata Muis.

“Anda mungkin menyedari laporan media di Malaysia baru-baru ini mengenai sindiket kartel daging berpangkalan di negara itu yang menyeludup, membungkus dan melabel semula daging beku yang tidak halal dan kemudiannya dijual sebagai daging ‘diperakui halal’.

“Muis faham bahawa pihak berkuasa Malaysia telah mengeluarkan kenyataan yang mereka sedang menyiasat mengenai perkara itu, dan mendesak masyarakat di Singapura agar tidak membuat sebarang spekulasi mengenai hasil siasatan atau menyebarkan khabar angin,” kata agensi itu.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat