Hina Islam: Lelaki Ditembak Mati Dalam Bangunan Mahkamah

- Advertisement -

PAKISTAN: Seorang lelaki yang dituduh menghina Islam kerana mendakwa bahawa dia adalah seorang nabi, telah ditembak mati di sebuah mahkamah terletak di barat laut Pakistan, kata pegawai polis – dalam keganasan terbaru berkaitan dengan undang-undang penghinaan ​​agama Pakistan yang ketat.

Tahir Ahmad Naseem ditembak enam kali semasa perbicaraan kesnya di mahkamah daerah pada hari Rabu, kata pegawai polis Ijaz Ahmed kepada Al Jazeera.

“Lelaki yang menembak Naseem menerima tanggungjawab untuk membunuhnya, dan mengatakan bahawa dia melakukan tugas tindakan itu kerana Naseem telah menghina Islam,” kata pegawai polis Ahmed.

“[Suspek] telah ditangkap di tempat kejadian.” Naseem berada dalam tahanan polis sejak 2018 ketika dia dituduh melakukan penghinaan ​​agama dengan mengaku sebagai nabi – pelanggaran undang-undang penghinaan ​​agama Pakistan yang boleh membawa hukuman mati atas kesalahan tertentu.

Naseem dituduh telah melanggar seksyen 295-A, 295-B dan 295-C kanun keseksaan Pakistan, berkaitan penghinaan terhadap Islam, dan melakukan jenayah, antara lain, “mencemarkan nama suci Nabi Suci Muhammad.

Kesalahan terakhir itu membawa hukuman mati mandatori

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat