LCS Dikurangkan Daripada 6 Kepada 5 – Panglima TLDM

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Perolehan kumpulan pertama kapal tempur pesisir (LCS) dikurangkan daripada enam kepada lima selepas proses permohonan semula dilakukan.

Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Abdul Rahman Ayub, berkata keputusan itu dibuat ketika kerajaan memutuskan untuk meneruskan projek pembinaan LCS.

“Sememangnya asal enam buah tetapi ketika kita mengemukakan permohonan semula dan dibincangkan semula perkara ini, kita persetujui kurangkan kepada lima sahaja.

“Projek LCS memang diteruskan seperti biasa. Pelaksanaannya adalah baik dan ada perjanjian tambahan keenam yang akan ditandatangani tidak lama lagi. Ini membolehkan proses seterusnya berjalan dan pembinaan dilaksanakan seperti dirancang,” katanya pada sidang media lapor BH pada Isnin.

Terdahulu, Abdul Rahman menyampaikan perutusan ulung selepas dilantik menjadi Panglima Tentera Laut yang ke-18 di Wisma Pertahanan.

Yang turut hadir, Timbalan Panglima Tentera Laut, Laksamana Madya Datuk Sabri Zali dan Panglima Armada Barat, Laksamana Madya Datuk Abu Bakar Md Ajis.

Beliau juga berharap LCS dapat diterima mengikut jadual kerana TLDM kekurangan aset berkeupayaan tinggi.

“Dengan adanya LCS, kita mampu untuk melaksanakan tugas-tugas dengan lebih cemerlang,” katanya.

LCS adalah projek perolehan yang digariskan di bawah Pelan Transformasi 15-to-5 TLDM. Mengikut perancangan keseluruhan, TLDM menggariskan keperluan 12 kapal LCS sebagai satu komponen penting pelan transformasi berkenaan.

Pelan 15-to-5 dirancang untuk memperkemaskan postur aset TLDM yang pada ketika itu terdiri daripada 15 kelas kepada lima. Selain LCS, TLDM telah menggariskan empat kelas lain iaitu kapal misi pesisir (LMS), Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV), Kapal Selam dan kapal sokongan pelbagai peranan (MRSS).

Media sebelum ini melaporkan, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) menyatakan kerajaan membayar RM6.083 bilion untuk lima LCS kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) bagi projek runding terus itu, namun tiada kapal diterima setakat ini.

Laporan dikeluarkan pada 4 Ogos lalu turut menyenaraikan sembilan rumusan sebagai punca kepincangan projek pembinaan enam LCS bagi kegunaan TLDM bernilai RM9 bilion.

Pada 2 Oktober lalu, bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, dilaporkan berkata pembinaan LCS akan disambung semula selepas semua rundingan dan setiap perjanjian dalam fasa mobilisasi dimuktamadkan pada penghujung Disember lalu.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat