Drama Imam Instant Ustazah Scammer Drama Yang Paling Dinanti

- Advertisement -

Drama Imam Instant Ustazah Scammer yang telah mendapat tontonan sebanyak 5.2 juta penonton dan semakin meningkat yang sedang ditayangkan di Asto Setiap hari Ahad pada jam 9 malam.

Drama berkenaan mengisahkan, Demi membayar hutang, Effa yang dilakonkan Mira Filzah sanggup menyamar menjadi ustazah dan menipu tentang latar belakangnya. Namun, kerana asyik dikejar ahlong, dia nekad melarikan diri ke Kampung Ramadan dan bertemu dengan Imam Asyraf yang dilakonkan Hun Haqeem, seorang influencer yang viral kerana alunan suara ketika mengajinya yang cukup merdu. Imam Asyraf telah dilantik oleh Tok Jamlus untuk menjadi imam sepanjang tarawikh Ramadan ini. Kehadiran Effa ke kampung itu membuatkan Asyraf mula mengesyaki sesuat.

Kenapa drama ini harus ditonton kerana drama ini berbentuk “light-hearted dramate” tetapi terdapat isu serta banyak pengajaran kerana kita cuba “educate audiens” tentang pelajaran agama melalui komedi. Kita selitkan banyak pengajaran, tentang Ramadan, amalan di bulan Ramadan, apa amalan ibadah yang kita patut buat semua ini kita inject. Kita juga mneyuntik kembali semangat sambutan Ramadan dan hari raya yang saya rasa sekarang semakin pudar dalam masyarakat kita. Semangat balik kampung. Itu yg kita nak kembalikan di samping nostalgia.

Mira Filzah sebagai Ustazah Efa

Seorang scammer yang merupakan bekas banduan, mangsa penipuan cinta. Dia menipu tentang menjadi pendakwah untuk menyimpan wang untuk membayar hutangnya. Mempunyai perangai yang lembut, sopan, comel dan manis. Namun, perwatakannya berubah setiap kali dia mengalami ruam akibat berbohong. Dia akan mendapat ruam jika dia berbohong lebih daripada 3 kali sehari. Dia berasa terancam oleh Asyraf, takut Asyraf akan melihat melalui penipuannya. Dia juga mengelak dari Asyraf kerana ketampanannya. Dia seorang yang cepat belajar walaupun dia tidak pernah menyedarinya.

“Saya ada buat beberapa rujukan tetapi bukan ustazah . Saya rujuk filem Thailand yang berjudul The Con Artist.”

“Kelakar ini menjadi dengan bantuan semua orang, bantuan sekeliling, skrip serta props. Saya tak perlu kelakar overdo kerana Effa lebih kepada watak seorang yang terdesak.”

“Nervous tetapi Alhamdulillah dapat  comeback  dengan sbeuah cerita yang ringan, relaks dan komedi, Tak comeback dengan drama yang nangis-nangis. Semoga semua suka.”

Mira Filzah

Hun Haqeem sebagai Imam Asyraf

Seorang content creator yang menjadi viral kerana suaranya yang indah membaca al-Quran, dia merupakan seorang loser terutamanya dalam keluarganya. Asyraf  bercita-cita untuk menabung wang simpanan untuk bekerja di luar negara tetapi berpura-pura mahu melanjutkan pelajarannya di Mesir. Mencari wanita yang muncul dalam mimpinya di Kg Ramadan. Gemuruh di hadapan Efa menyebabkan dia bercakap bukan-bukan. Dia mempunyai kebolehan untuk menghafal Al-Quran dengan cepat tetapi tidak menyedarinya.

“Rujukan saya ada pelbagai juga termasuk rujuk karakter-karakter, kemudian disatukan untuk jadikan Imam Asyraf. Saya juga ada rujuk dengan pakcik pakcik waktu saya ke surau, Dulu saya pernah jadi budak teh o di surau. Masa bulan Ramadan, saya akan buatkan teh o untuk Jemaah solat tarawikh. Cuma tak boleh manis sangat.”

“Sangat best sebab macam orang lain tahu bahawa kami pernah bekerjasama melalui muzik video Dato Siti Nurhaliza, Dan ia merupakan sebuah pengalaman yang menarik. Ada chemistry, ada vive dan kali ini kami buat sesuatu yang seronok supaya audiens boleh saksikan bersama di kaca tv.”

Hun Haqeem

“Kena tunggu sebab banyak yg unexpected yang akan berlaku dalam episode seterusnya.”

“Selalu yang spontan yang menjadi , takda expectation. Buat yang baik,. Entertain dan sebra sedikit pegajaran yang kami paparkan. Sebab setiap episode ada isu berlainan dan semoga penonton boleh pick up dan entertain. We try to surprise audiens denga napa yang ada . alhamdulillah, every wee, trending, audiensce bercakap dan say arasa apay g kami nak buat berjaya . apay g nak hanyalah penonton berpuas hati dengan apa yang kami persembahkan. Walaupun banyakkekuranga, rushing. Pemikinan . kami try best , org enhoy dan share . hopefully dengan adanya karya ini mampu beri pengajaran baru. Learning process. Saya pun banyak belajar tentang pa ayng boleh dan tidak. Teruskan suppor.”

Dulu sewaktu saya arahkan drama Nusyuz Berkiblat Cinta, ia merupakan drama yang berat dan sambutan sangat memberangsangkan. Saya gembira. Untuk drama ini saya mahu perbaiki lagi, saya nak audiens enjoy dan hargai drama ini kerana genrenya berbeza. Penggambaran drama ini juga lebih mega dari drama Nusyuz Berkiblat Cinta. Semoga dapat tambat hati para penonton.

Hadith Omar (Pengarah)

 

 

 

 

 

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat