ASEAN, Rusia Harus Kongsi Kepakaran Tangani Penyakit Berjangkit dan Jenayah Siber – PM

- Advertisement -

CYBERJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri menyarankan ASEAN dan Rusia wajar menjalin kerjasama berkongsi kepakaran teknikal untuk kepentingan bersama dalam menangani pelbagai penyakit berjangkit, termasuk Covid-19.

Berucap sempena Sidang Kemuncak ASEAN-Rusia Ke-4, Ismail Sabri berkata perkongsian tersebut boleh membantu rantau ASEAN mendepani ancaman serupa pada masa depan.

“Malaysia mengucapkan tahniah kepada Rusia kerana telah menghasilkan vaksin Sputnik yang telah memberi sumbangan besar kepada usaha memerangi wabak tersebut.

“Malaysia percaya ASEAN dan Rusia harus bekerjasama dalam penyelidikan dan pembangunan dalam diagnostik dan rawatan COVID-19, pembuatan dan pengedaran vaksin, keselamatan biologi dan perkongsian pengetahuan dan kepakaran teknikal mengenai teknologi genetik molekul dalam pengawasan penyakit berjangkit.

“Ini akan membantu rantau ini lebih bersedia untuk kesihatan masa depan kecemasan,” katanya.

Perdana Menteri turut menyarankan agar ASEAN memanfaat kepakaran Rusia dalam menangani ancaman keselamatan dan jenayah siber.

“Perhatian yang sama mesti diberikan untuk menangani ancaman yang semakin meningkat berhubung dengan keganasan, ekstremisme dan jenayah siber.

“Ini memandangkan pelaku mengambil kesempatan daripada peningkatan penggunaan dalam talian perkhidmatan semasa wabak untuk menyebarkan ideologi mereka dan menjalankan jenayah siber.

“Dalam hal ini, ASEAN boleh memanfaatkan kepakaran Rusia dalam teknologi digital.

“Malaysia komited untuk menyumbang usaha dalam bidang ini melalui Serantau Asia Tenggara Pusat Counter-Terrorism dan Cybersecurity Malaysia. Cybersecurity Malaysia merancang untuk menganjurkan Inisiatif Pembangunan Profesional Keselamatan Digital ASEAN & Pembelajaran Sepanjang Hayat.

“Matlamatnya adalah untuk mengukuhkan keupayaan keselamatan siber untuk mengurangkan ancaman siber di rantau ini. Malaysia mengharapkan sokongan Rusia untuk program itu,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat