Guna Duit BPN Hias Beca, Zahir Semangat Kemerdekaan

- Advertisement -

KOTA BHARU – Bagi menzahirkan semangat patriotik, seorang warga emas mengambil inisiatif menyemarakkan Bulan Kebangsaan kali ini dengan menghias beca miliknya menggunakan Jalur Gemilang.

Wang ringgit bukan ukuran bagi Che Kamarudin Che Amat, 61, kerana apa yang penting baginya adalah menzahirkan rasa semangat dan cinta terhadap negara dengan cara tersendiri sehingga sanggup membelanjakan wang Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang diterimanya.

Malah, berkat idea kreatif dengan menggantungkan Jalur Gemilang serta bunga-bungaan itu pasti ‘memukau’ perhatian sesiapa sahaja yang melihat beca miliknya itu setiap kali menyusuri jalan di sekitar bandar Kota Bharu.

“Memandangkan pendapatan saya sebagai penunggang beca yang tidak menentu, saya menghias beca ini selama seminggu bermodalkan sebanyak RM300 menggunakan wang BPN yang diperoleh.

“Walaupun jika hendak dibandingkan nilai itu tidaklah sebesar pengorbanan pemimpin dan perajurit terdahulu yang banyak berjasa kepada negara namun, saya berpuas hati sekurang-kurangnya saya dapat menzahirkan rasa cinta terhadap negara melalui cara ini,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Perkarangan Pasar Siti Khadijah, di sini hari ini.

Bapa kepada 10 anak berusia lingkungan 10 hingga 34 tahun yang sudah 36 tahun menunggang beca itu mengakui ramai terpegun dan memandang beca miliknya yang dihias cantik dengan Jalur Gemilang malah ada yang sanggup membayarnya untuk tujuan mengambil gambar.

Katanya, bayaran dikenakan kepada pelanggan yang ingin menaiki beca ialah serendah RM10 hingga RM20 bergantung kepada jarak dan jika hanya ingin mengambil gambar, tiada bayaran dikenakan.

“Menghias beca seolah-olah sudah sebati dalam jiwa saya selain turut menjadikan aktiviti ini sebagai rutin wajib sejak lapan tahun lepas setiap kali menjelang sambutan Hari Kebangsaan dengan hiasan berbeza. Kali ini, selain Jalur Gemilang saya turut menambah bunga dan juga bendera negeri Kelantan.

“Malah, ianya seakan tidak sempurna jika saya tidak dapat menghias beca dengan Jalur Gemilang setiap kali menjelang sambutan Hari Kebangsaan kerana sudah merasakan ianya sebagai tanggungjawab saya sebagai rakyat Malaysia untuk menghargai nikmat kemerdekaan yang telah dikecapi hampir 63 tahun,” katanya.

Beliau turut menasihatkan generasi kini terutamanya generasi muda agar menanam rasa cinta kepada negara dengan mengibarkan Jalur Gemilang sebagai tanda bangga dapat berada di negara yang bertuah ini.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat