Beri Peluang Kepada Zahid Hamidi Dan Najib Razak

- Advertisement -

Oleh Datuk Abdul Aziz Kaprawi

1. Saya tidak bersetuju dengan ‘nasihat’ yang diberikan agar Presiden UMNO, YB Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan mantan Presiden UMNO, YB Datuk Seri Najib Tun Razak berkorban dengan memberi jalan kepada orang lain menjelang pilihan raya yang akan datang.

2. Sejak Pilihan Raya Umum Ke-14, kedua-dua mereka telah menempuh pelbagai cabaran dan dugaan setelah parti tidak lagi menjadi kerajaan selepas 61 tahun berkuasa.

3. Apabila berkata tentang soal pengorbanan, saya berpendapat bahawa kedua-dua mereka ini telah melakukan pengorbanan yang cukup hebat demi kesinambungan dan perjuangan parti.

4. Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan pemimpin UMNO yang pertama berkorban demi parti dengan melepaskan jawatannya sebagai presiden. Beliau juga secara bersendirian mula memperjuangkan nasib rakyat dengan mengkritik kegagalan Kerajaan PH sehinggalah beliau diangkat menjadi ikon di media sosial melalui fenomena ‘Bossku’. Setelah jatuhnya Kerajaan PH, beliau juga telah berjiwa besar memberi sokongan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin sehingga membolehkan Kerajaan Perikatan Nasional terbentuk.

5. Begitu juga dengan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang telah dipilih oleh akar umbi UMNO secara demokratik untuk memimpin UMNO di kala UMNO tidak lagi mempunyai apa-apa. Perlu diingatkan bahawa usaha beliau yang paling signifikan merupakan penubuhan Maufakat Nasional yang menyaksikan penggabungan parti terbesar umat Melayu di negara ini iaitu UMNO dan PAS, serta menjadi satu gagasan yang digeruni oleh parti lawan. Malah beliau juga dengan tegas menolak permintaan Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk membubarkan UMNO. Sekali lagi beliau telah berkorban apabila bersetuju untuk tidak dilantik ke apa-apa jua jawatan kabinet meskipun beliau merupakan Presiden parti.

6. Kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi meskipun sering diuji dengan pelbagai cabaran telah berjaya mengemudi UMNO dengan hikmah dan bijaksana apabila berjaya menjadikan UMNO sebagai parti kerajaan selepas hanya 22 bulan sahaja Kerajaan PH memerintah.

7. Usah terlupa juga kepada kemenangan demi kemenangan Barisan Nasional di enam (6) Pilihan Raya Kecil berturut-turut yang menumbangkan calon2 PH. Janganlah habis manis sepah dibuang.

8. Justeru, adalah tidak wajar untuk menuntut kedua-dua mereka ini berkorban dengan memberikan laluan kepada orang lain. Berilah peluang kepada Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menebus kekalahan yang lepas dan berilah jua peluang kepada Presiden UMNO yang pertama setelah kalah pilihan raya umum untuk terus mengemudi UMNO sehingga pemilihan yang akan datang.

*Aziz Kaprawi merupakan bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Ahli Parlimen Sri Gading dan Timbalan Menteri Pengakutan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat