Bohong, Tuduh PAS Tolak Tawaran Kerusi – Sanusi

KUALA LUMPUR – PAS mendakwa wujud pembohongan kononnya parti Islam itu telah menolak tawaran kerusi untuk ditandingi di Johor.

Sebaliknya kata Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Muhammad Sanusi Md Nor, sehingga
ke saat ini, belum ada sebarang perundingan kerusi pilihan raya di Johor.

Sanusi memang tidak menamakan sesiapa dalam kenyataan tersebut. Bagaimanapun ia dipercayai ditujukan kepada rakan mereka dalam Muafakat Nasional (MN), UMNO.

“Jika ada pihak yang mendakwa PAS telah menolak kerusi yang mereka tawarkan kepada PAS atas sebab apa sekalipun, sesungguhnya dia telah berbohong.

“Berbohong tentang sikap PAS yang digambarkan sebagai tamak di hadapan jentera mereka sendiri tidak lain hanya bertujuan menimbulkan kebencian penyokong mereka kepada PAS,” kata beliau.

Sanusi yang juga Menteri Besar Kedah menegaskan, jika mereka menyemai kebencian dengan bercakap bohong, ia sedang mencipta bibit perpecahan.

“Adakah akan tumbuh pernyatuan? Tidak! Mereka sedang mengusahakan perpecahan,” tempelak beliau.

Sebelum ini tular satu klip video yang dimuat naik di media sosial menunjukkan Pengerusi UMNO Johor, Datuk Hasni Mohammad, berucap dalam majlis parti mengenai persediaan mereka menghadapi PRN.

Hasni mendakwa UMNO Johor menawarkan empat – daripada 56 – kerusi yang “mesti menang” kepada PAS namun ia tidak mendapat persetujuan parti terbabit.