Pesan Pada PAS Jangan Khianati UMNO – Zahid Hamidi

- Advertisement -

Kuala Lumpur – Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meminta PAS selaku rakan sekutu utama di dalam Muafakat Nasional (MN) agar tidak mengkhianati parti itu.

“Pesan dengan mereka (PAS) juga jangan khianati UMNO,” tulis Zahid.

Ahmad Zahid berkata demikian ketika menjawab komen yang diberikan oleh salah seorang pengikutnya di laman Facebook sebenar tadi.

Terdahulu seorang pelayar Facebook memberikan pesanan kepada Zahid agar jangan khianati PAS sambil menegaskan parti itu tidak akan mungkir janji.

Kenyataan Zahid tersebut adalah berkemungkinan mempersoalkan tindakan PAS yang tetap menyertai menyertai Perikatan Nasional (PN) walaupun sudah bersama UMNO dalam Muafakat Nasional (MN).

Semalam, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan meminta penjelasan daripada UMNO berhubung dakwaan berlakunya perubahan sokongan Ahli Parlimen UMNO terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Takiyuddin berkata sekiranya keadaan itu benar, bermakna UMNO tidak mematuhi persefahaman dan persetujuan yang termaktub dalam Piagam Muafakat Nasional (MN) yang dimeterai pada 14 September 2019.

“Sukacita diingatkan, Piagam Muafakat Nasional dizahirkan berteraskan matlamat untuk menyatupadukan umat Islam dalam negara, sekali gus berusaha mengalahkan Pakatan Harapan (PH) yang diterajui PKR, DAP dan Amanah.

“Sekiranya peralihan ini benar, ia boleh dianggap sebagai satu gerakan yang bertujuan menjatuhkan Kerajaan Perikatan Nasional yang terbina di atas permuafakatan BN, BERSATU, PAS, GPS dan beberapa parti lain di atas kejatuhan Kerajaan PH,” katanya dalam satu kenyataan sebelum ini.

Sehubungan itu, Takiyuddin berkata, PAS mahu mendapatkan penjelasan yang sejelas-jelasnya daripada UMNO atas dasar rakan muafakat dalam MN, seterusnya mengajak UMNO untuk menghayati hasrat dan iltizam yang disepakati secara bersama.

Kenyataan Takiyuddin menyusul selepas Pengerusi BN, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata ramai Ahli Parlimen UMNO dan BN telah menyatakan sokongan terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ahmad Zahid yang juga Presiden UMNO membuat kenyataan itu pada Rabu, iaitu hari sama Anwar mengumumkan bahawa beliau mempunyai majoriti kerusi yang kukuh dan meyakinkan untuk membentuk kerajaan baharu.

Dalam kenyataan sama, Ahmad Zahid berkata, beliau menghormati pendirian yang diambil oleh Ahli Parlimen daripada UMNO itu, manakala UMNO dan BN tidak boleh menghalang mereka daripada menyatakan sokongan kepada Anwar.

“Saya mengikuti sidang media oleh Anwar. Sebagaimana diketahui umum, UMNO dan BN bukan parti komponen Perikatan Nasional (PN). Sokongan kepada kerajaan PN adalah sokongan daripada Ahli Parlimen sahaja,” kata Ahmad Zahid.

Setakat ini, beberapa Ahli Parlimen UMNO tampil menafikan mereka menyertai kumpulan Anwar untuk menubuhkan kerajaan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat