Kerajaan China taja pengintipan siber skala besar – MIS

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Penglibatan China dalam pengintipan siber tajaan kerajaan bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Beberapa bulan lalu, Ketua Pengarah MI5, Ken McCallum berkata, Beijing terlibat dalam mengintip “pada skala besar” dan FBI mempunyai lebih daripada 2,000 penyiasatan semasa ke atas pengintipan China.

“Pengintip Parti Komunis China ada di mana-mana, berusaha untuk menyedut teknologi canggih dan campur tangan dalam proses politik demokrasi di berpuluh-puluh negara.

“Butiran peribadi berjuta-juta pengundi telah diakses melalui serangan siber terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya pada Ogos 2021, kini disahkan berasal dari China

“Di Dewan Rakyat, timbalan perdana menteri Oliver Dowden berkata serangan kedua terhadap ahli Parlimen Britain juga telah dikenal pasti dalam apa yang disebutnya “yang terbaru dalam corak aktiviti bermusuhan yang jelas dan konsisten”.

“Memandangkan semua ini telah diketahui sejak sekian lama, mengapa negara-negara Barat secara kolektif memutuskan hanya sekarang untuk memanggil Beijing keluar? Lebih penting lagi, setelah berbuat demikian, apakah yang mereka ingin lakukan mengenainya?,” katanya.

Dowden berkata, walaupun serangan itu tidak menjejaskan proses demokrasi, kerajaan tetap mencadangkan untuk mengenakan sekatan terhadap dua individu China dan entiti yang didakwa terlibat dalam pengintipan.

Duta China telah dipanggil ke Pejabat Luar Negeri untuk penjelasan.

Untuk semua kemarahan, tindak balas ini sangat sederhana.

Satu sebab untuk berhati-hati ini adalah bahawa walaupun aktiviti berbahaya negara China, ekonominya sangat berkait rapat dengan negara kita.

Ia merupakan pengimport terbesar ke UK dan dilaporkan pada hujung minggu bahawa EVE Energy, pengeluar bateri kenderaan elektrik China, sedang berbincang untuk melabur lebih £1 bilion untuk membina sebuah kilang baharu gergasi di pinggir Coventry, mewujudkan 6,000 pekerjaan.

China kini merupakan salah satu pembekal kenderaan elektrik terkemuka di dunia, semuanya dilengkapi dengan teknologi pengumpulan data “pintar”.

Satu peranti yang terjejas di suatu tempat dalam rangkaian yang lebih luas boleh digunakan untuk serangan siber.

Penggubal dasar di sini berada dalam ikatan: kita tidak mempunyai pengaruh Amerika untuk terlibat dalam perang perdagangan habis-habisan, namun tidak boleh membiarkan orang Cina terlepas dengan jelas mengabaikan norma-norma hubungan antarabangsa. Bagaimanapun, Beijing tidak mungkin gentar dengan respons sederhana ini.

Kami perlu memastikan bahawa apa sahaja yang China – atau sesiapa sahaja – cuba, sistem data kami cukup berdaya tahan untuk mengatasi ancaman itu.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat