Bukan Melayu rendah daftar PADU bukan tak percaya kerajaan tapi tak biasa terima bantuan kerajaan – Rafizi

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Menteri Ekonomi Rafizi Ramli menafikan jumlah pendaftaran Pangkalan Data Utama (PADU) yang rendah dalam kalangan orang bukan Melayu bukanlah berpunca daripada kurangnya kepercayaan kepada niat kerajaan.

Rafizi berkata ramai bukan Bumiputera dan bukan Melayu tidak biasa menerima bantuan daripada kerajaan secara bulanan seperti ini.

“Sebab itu mereka tidak banyak (mendaftar) dalam sistem kerajaan. Kebanyakan mereka berada dalam golongan M40 dan keatas.

“Atas sebab itu mereka tidak layak untuk apa-apa bantuan (kerajaan). Itulah sebabnya (tak ramai mendaftar), bukannya sebab ‘trust deficit’ (kurang kepercayaan),” katanya di Dewan Rakyat, lapor FMT.

Rafizi menjawab soalan tambahan Ahmad Fadhli Shaari (PN-Pasir Mas) mengapa orang bukan Melayu kurang mendaftar dengan PADU adakah ia berpunca daripada ‘trust deficit’ dalam kalangan mereka.

Pada minggu lalu, Rafizi membangkitkan kebimbangan mengenai jumlah pendaftaran PADU yang rendah dalam kalangan penduduk di Lembah Klang dan bukan Melayu.

Rafizi berkata penduduk di 4,752 lokaliti masih belum mendaftar PADU, dengan 1,282 di Selangor dan 992 di Kuala Lumpur.

Petaling Jaya mempunyai jumlah penduduk tertinggi tidak mendaftar dengan PADU.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat