Tiga tentera Filipina cedera diserang meriam air China

- Advertisement -

MANILA – Tiga tentera Filipina cedera dalam serangan meriam air terbaru oleh Pengawal Pantai China ke atas kapal bekalan Filipina berhampiran terumbu Laut China Selatan.

Insiden itu dimaklumkan oleh Penasihat Keselamatan Filipina, Eduardo Ano.

Kerajaan Filipina berkata konfrontasi Sabtu menyebabkan kerosakan teruk pada kapal Unaizah 4 May semasa dalam perjalanan untuk menghantar tentera dan bekalan kepada kapal tentera laut Filipina yang berlabuh di atas Second Thomas Shoal.

China menuntut hampir keseluruhan Laut China Selatan, menepis tuntutan saingan dari negara lain, termasuk Filipina, dan keputusan antarabangsa bahawa dakwaannya tidak mempunyai asas undang-undang.

Eduardo Ano berkata, tiga anggota tentera laut di atas kapal itu cedera dalam kejadian pada Sabtu.

Tahap dan jenis kecederaan mereka tidak didedahkan, walaupun pihak tentera berkata kakitangan itu dirawat di atas kapal pengiring pengawal pantai.

Empat anak kapal cedera terkena pecahan kaca dalam serangan meriam air Pengawal Pantai China sebelum ini ke atas kapal yang sama pada 5 Mac.

“Ini hanyalah satu pusingan biasa dan operasi bekalan semula atau penyediaan tetapi lihat bagaimana orang China bertindak balas,” kata Eduardo Ano kepada pemberita, menurut transkrip temu bual yang dikongsi dengan AFP.

Amerika Syarikat, yang mempunyai pakatan pertahanan bersama dengan Manila, telah mengecam serangan itu.

“Tindakan (China) menjejaskan kestabilan rantau ini dan menunjukkan jelas mengabaikan undang-undang antarabangsa,” kata jurucakap Jabatan Negara Matthew Miller dalam satu kenyataan, mengesahkan komitmen perjanjian pertahanan bersama Washington ke Manila.

Pengawal Pantai China telah mempertahankan tindakannya, menyifatkannya sebagai “peraturan sah, pemintasan dan pengusiran” kapal asing yang “cuba menceroboh secara paksa” ke dalam perairan China.

Eduardo Ano berkata, kapal yang rosak itu telah kembali ke wilayah barat Palawan selepas anak kapalnya berjaya menghidupkan semula enjinnya.

“Kami tidak akan dihalang. Kami tidak akan gentar,” katanya sambil berikrar Filipina akan terus membekalkan semula garrison di Second Thomas Shoal.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat