PETRONAS Carigali umum enam penemuan minyak, gas luar pantai Sarawak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – PETRONAS Carigali Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh PETRONAS mengumumkan enam penemuan minyak dan gas (O&G) di lima blok di luar pantai Sarawak.

PETRONAS dalam satu kenyataan berkata, penemuan itu membabitkan telaga Gedombak di Blok SK306 dan Mirdanga di Blok SK411 (di wilayah Balingian), Sinsing di Blok SK313, telaga Machinchang dan Pangkin di Blok SK301B, dan telaga Kalung Emas di Blok SK315 (di wilayah West Luconia).

Menurut syarikat itu, penemuan berkenaan juga disebabkan kumpulan medan minyak baharu dan sedia ada serta menunjukkan tahap bahan cemar yang rendah.

“Penemuan itu diperoleh berikutan aktiviti penggerudian penerokaan domestik intensif yang dimulakan pada penghujung tahun lalu yang turut membawa kepada penemuan Nahara-1 pada tahun itu di Blok SK306 sekali gus menjadi penemuan minyak penting oleh PETRONAS Carigali dalam dekad yang lalu,” katanya.

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluan PETRONAS, Datuk Adif Zulkifli, berkata rentetan penemuan itu jelas menunjukkan potensi penerokaan yang masih belum diterokai di lembangan Malaysia, yang menantikan syarikat yang bersedia menggunakan cara baharu dan inovatif.

“Kami akan memberi dorongan kepada lebih banyak syarikat untuk mengambil bahagian dan melabur dalam sektor huluan Malaysia, terutamanya dalam bidang penerokaan,” katanya.

Adif berkata, pencapaian itu juga berkait dengan pendekatan ‘penjelajahan berkelompok’ inovatif PETRONAS Carigali iaitu gaya pencarian unik yang sesuai untuk wilayah geologi yang sangat matang.

Sementara itu, Naib Presiden Eksplorasi PETRONAS, Mohd Redhani Abdul Rahman, berkata penemuan itu adalah hasil daripada ketersediaan pasukan penerokaan syarikat untuk mencabar norma dan menentang prinsip yang telah lama wujud.

“Kejayaan awal menggalakkan lagi usaha kami dan kami akan terus meningkatkan usaha,” katanya.

Menuju ke hadapan, PETRONAS Carigali akan menggunakan pendekatan yang berjaya itu dalam usaha penerokaannya di Malaysia.

“Dengan tumpuan yang mendalam untuk memastikan keselamatan tenaga sambil menyokong peralihan tenaga, syarikat menyasarkan untuk memanfaatkan kepakaran dan tekniknya untuk terus memacu pertumbuhan dan inovasi,” tambah kenyataan itu.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat