Rakyat Britain Wajib Pakai Topeng Muka Di Tempat Awam Hari Ini

- Advertisement -

LONDON: Pemakaian topeng muka kini diwajibkan di semua kedai dan pasar raya di England, dengan mereka yang melanggar arahan tersebut akan dikenakan denda £ 100.

Beberapa jam sebelum arahan baru itu berkuatkuasa pada tengah malam – setelah banyak kekeliruan dan spekulasi, kerajaa mengeluarkan senarai lengkap tempat di mana wajah yang menutupi hidung dan mulut anda adalah wajib.

Pemakaian pelitup muka adalah diwajibkan di pejabat pos, bank, pusat membeli-belah dalaman, dan ketika membeli makanan dan minuman, misalnya dari kafe.

Untuk pengangkutan awam, arahan mewajibkan pemakaian topeng muka telah dilaksanakan sejak 15 Jun.

Selari dengan araghn tersebut, kedai-kedai boleh melarang mereka tanpa topeng – yang boleh menjadi penutup kain, selendang atau bandana dari memasuki premis mereka – dan polis boleh mengeluarkan denda £ 100 sebagai “pilihan terakhir”.

Undang-undang berkenaan – turut meliputi orang yang memakai topeng di hidung, memberikan kuasa kepada polis untuk menggunakan “kekerasan munasabah” kepada mereka yang engkar – akan sah sehingga satu tahun.

Pengecualian termasuk untuk orang kurang upaya dan kanak-kanak di bawah usia 11 tahun, sementara penduduk boleh menanggalkan topengnya secara ringkas jika diminta oleh kakitangan kedai – misalnya untuk menunjukkan kad pengenalan.

Pengecualian ini diberikan setelah terdapat kekeliruan pada saat-saat terakhir mengenai di mana dan bagaimana peraturan itu akan dikuatkuasakan – Daily Mirror

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat