Kesan pembalakan bagus untuk populasi harimau, kata Jabatan Hutan Kelantan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kesan aktiviti pembalakan dikatakan bagus untuk populasi harimau,” kata Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan, Abdul Khalim Abu Samah.

Beliau mengemukakan hujah bahawa kesan pembalakan akan menyebabkan tumbuhnya tumbuhan baru yang menggalakkan kehadiran spesis haiwan yang menjadi makanan kepada harimau.

“Berdasarkan fakta kajian oleh pakar, kawasan-kawasan selepas pembalakan sebenarnya bagus untuk populasi harimau.

“Populasi harimau akan lebih tinggi, apabila berlaku pembalakan kawasan itu akan ditumbuhi anak pokok. Jadi kawasan itu akan dihadiri haiwan seperti kancil yang menjadi makanan harimau. Ia akan memudahkan harimau memburu mangsanya.

“Tetapi dalam hutan simpan, susah untuk harimau tangkap (mangsa),” katanya memetik Malaysiakini ketika operasi bersepadu pencerobohan Hutan Simpan Relai, di Gua Musang, pada Isnin.

Abdul Khalim berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan aktiviti pembalakan yang berleluasa boleh menyebabkan kepupusan harimau.

Mengulas lanjut mengenai aktiviti pembalakan, Abdul Khalim berkata, pihaknya sentiasa patuh dengan catuan tebangan tahunan (CTT).

Malah jelasnya lagi, aktiviti pembalakan hanya berlaku di kawasan hutan simpan pengeluaran.

“Kita di Kelantan sentiasa patuh mematuhi CTT yang ditentukan oleh Majlis Tanah Negara (MTN). Kita tidak melebihi catuan tebangan yang dibenarkan membabitkan keluasan 3,900 hektar setahun seperti dilaporkan dalam Rancangan Malaysia ke-12.

“Malah, pembalakan hanya dilakukan di hutan simpan pengeluaran, bukannya hutan simpan perlindungan,” tambah Abdul Khalim.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat