Kerajaan Tutup Ekonomi Sepenuhnya Jika Kes Covid-19 Terus Meningkat Selepas 4 Februari?

- Advertisement -

CYBERJAYA: Kerajaan dijangka akan melaksanakan penutupan ekonomi sepenuhnya sekiranya jumlah kes harian Covid-19 di negara ini tidak menunjukkan penurunan, lapor Malay Mail.

Portal itu memetik surat Dewan Perdagangan dan Industri EU-Malaysia (Eurocham Malaysia) yang dikeluarkan kepada anggotanya dan disahkan oleh sumber dari organisasi terbabit.

Surat itu memperincikan ringkasan pertemuan ketua eksekutif Eurocham Malaysia, Sven Schneider dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), yang menyebutkan bahawa Kementerian Kesihatan (KKM) “telah membuat pendirian yang jelas mengenai masalah penutupan ekonomi sepenuhnya. ”

“Sekiranya kadar infeksi tidak menurun, pemerintah Malaysia akan mengumumkan penutupan / penutupan ketat segera setelah 4 Februari 2021. Ini adalah situasi saat ini yang kita hadapi dan Miti meminta semua perusahaan, asing dan lokal, untuk bergabung dalam upaya mengurangkan jangkitan yang mematahkan rantai, untuk memastikan ekonomi terbuka untuk perniagaan, ” kata surat itu.

Surat itu menyatakan bahawa Schneider diundang untuk menghadiri “pertemuan yang sangat penting dan mendesak” di Miti, pada malam 22 Januari.

Pertemuan tersebut dikatakan telah dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha MITI, Datuk Lokman Hakim Ali.

Eurocham Malaysia meminta syarikat untuk menugaskan sekurang-kurangnya seorang penyelia sumber manusia untuk mengurus dan menyelaraskan pekerja asing atau pekerja yang tinggal di asrama, sambil menambah bahawa tujuan utama untuk ini adalah untuk meminimumkan pergerakan masyarakat, aktiviti sosial dan dengan itu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Ia mengatakan bahawa ini kerana selalunya, pekerja di asrama didapati tidak mengamalkan pematuhan SOP dan terlibat secara tidak wajar dalam kegiatan sosial yang luas di dalam atau di luar asrama.

Rekod kes baru harian Covid-19 di Malaysia mencatatkan jumlah kes tinggi sekali lagi, dengan 4,275 kes dilaporkan semalam.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat