Israel Percaya Vaksin Pfizer Berkesan Termasuk Untuk Golongan Tua

- Advertisement -

CYBERJAYA – Pihak Berkuasa Kesihatan Israel memberitahu jangkitan coronavirus (Covid-19) telah menurun dalam kalangan orang berusia 60 tahun ke atas setelah mendapat suntikan vaksin Pfizer Biontech.

Israel adalah antara negara terawal menjalankan usaha vaksinasi pada Disember lalu kini sekitar 30 peratus warganya telah memiliki sekurang-kurangnya satu dos suntikan.

Dailymail UK menerbitkan Laporan Pusat Penyelidikan dan Inovasi KSM Maccabi berdasarkan data 50,777 orang yang berumur lebih dari 60 tahun dan diberi vaksin 23 hari yang lalu.

KSM, yang merupakan sebahagian daripada penyedia perkhidmatan kesihatan Israel Maccabi, menyatakan terdapat penurunan yang ketara sehingga 60% dalam kalangan anggota yang berusia 60 tahun ke atas setelah diberi vaksin ini

Namun, KSM mengingatkan bahawa “pada peringkat kajian efisiensi ini, seharusnya tidak ada pengecualian dari melakukan ujian Covid-19, pengasingan, atau pengaktifan pertemuan yang ramai, hingga data meyakinkan tambahan diperoleh.”

“Dan tentu saja terus memakai topeng dan tetap menjauhkan diri, seperti yang disarankan”.

Selain itu Israel juga menyatakan satu suntikan vaksin Pfizer telah menyebabkan ‘kehadiran utama’ antibodi pada 91 peratus doktor dan jururawat yang menerimanya di Israel dalam 21 hari.

Sejak dilancarkannya vaksinasi satu bulan yang lalu, lebih daripada 2.5 juta populasi Israel yang berjumlah sembilan juta orang telah divaksinasi, kata kementerian kesihatan pada hari Jumaat.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat