Cara Mexico Selesaikan Masalah Pembukaan Sekolah Pada Waktu Wabak, Belajar Melalui Tv

- Advertisement -

Mexico City – Keluarga Jiménez mempunyai rutin pagi mereka untuk menuntut ilmu. Atau sekurang-kurangnya, mereka dulu.

Bangun pagi, mandi, dan duduk di meja sambil makan roti dengan jem, sedikit kuih, dan kopi atau teh untuk orang dewasa.

“Saya terlepas ini, rutin bangun tidur, selalunya terburu-buru,” kata Mariana Yoko Jiménez Arzate, ibu dan konduktor orkestra pagi ini, mengetahui bahawa tahun ini akan berbeza.

Langkah biasa selepas sarapan adalah bergerak ke sekolah yang terletak beberapa blok jauhnya. Tetapi versi 2020 ini, rutin bertukar ke 10 kaki di ruang tamu apartmen di kawasan Moctezuma di Mexico City.

Di situlah kedua-dua anak Jiménez akan melakukan sebahagian besar pembelajaran mereka pada semester ini – dengan menonton TV.

“Bagus kita masih ada kelas,” kata anak perempuan Mariana, Giselle, 12 tahun. “Tetapi saya sedih kerana saya akan memulakan sekolah menengah tahun depan dan bertemu orang baru.

Kerajaan Mexico tidak akan membenarkan kelas secara langsung tahun ini, yang bermaksud 30 juta pelajar Mexico akan dipaksa untuk belajar dari jarak jauh.

Sumber rasmi kerajaan berkata wabak koronavirus – yang telah meragut hampir 60,000 nyawa dari 550,000 kes yang disahkan – masih terlalu berbahaya untuk membiarkan anak-anak kembali ke kelas.

Pembelajaran jarak jauh amat sukar walaupun di negara maju. Tetapi di negara seperti Mexico, mengambil kelas bahasa Inggeris atau matematik dalam talian tidak begitu mudah – hanya 56% isi rumah yang mempunyai akses ke internet, menurut statistik kerajaan.

Oleh itu, jika undang-undang mewajibkan semua anak-anak Mexico mendapat pendidikan umum, kerajaan telah memutuskan cara terbaik untuk melakukannya adalah melalui gelombang udara, kerana 93% isi rumah memiliki TV.

Kerajaan juga akan menggunakan program radio untuk menjangkau anak-anak yang tidak mempunyai TV atau internet, yang kebanyakannya menumpukan kepada masyarakat pribumi yang tinggal di kawasan terpencil.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat