Pelawak Uncle Roger ‘diharamkan’ lepas sindir Huawei, China pengintip

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Gurauan melampau dibuat pelawak kelahiran Malaysia, Nigel Ng mengundang tindakan tegas oleh China selepas mempersendakan Beijing sebagai ‘negara pengintip’, serta dasarnya terhadap Taiwan.

Tindakan lawak kasar itu membuatkan Nigel atau lebih dikenali dengan nama “Uncle Roger” kehilangan akaun miliknya di platform China, Weibo yang mempunyai kira-kira 400,000 pengikut.

Dalam satu video yang disiarkan di Twitter, Uncle Roger dilihat bercakap dengan seorang penonton yang mengatakan dia berasal dari wilayah Guangzhou di China.

Kemudiannya, Uncle Roger bertindak untuk membuat muka dan dalam nada mengejek dia berkata China adalah negara yang baik.

“Kita perlu mengatakan sekarang, betul?” ujarnya.

Dia berkata demikian sebelum membidas kerajaan China dan rangkaian pengawasan besar-besaran yang dilaporkan bertujuan untuk kritikan.

Dia merujuk kepada tuduhan bahawa Beijing menggunakan telefon mudah alih dan perkakasan komunikasi yang dibuat oleh firma China seperti Huawei untuk mengintip penduduk.

“Semua telefon mendengar, anak saudara mendapat telefon Huawei. Mereka semua mendengar. Semua telefon kami, apabila disentuh: Hidup Presiden Xi,” katanya merujuk kepada pemimpin China Xi Jinping.

Sementara itu, dia berpaling ke arah dasar Satu Negara Beijing.

“Ada anak saudara dari Taiwan?,” tanya dia kepada penonton.

“Bukan negara sebenar,” katanya sambil penonton yang mendengar sindiran itu, ketawa.

“Saya harap satu hari nanti awak menyertai semula tanah air. Satu China,” ujar Uncle Roger lagi.

dia seolah-olah dapat merasakan apa yang akan berlaku, dan meramalkan bahawa dirinya akan dibatalkan selepas rancangan itu.

“Uncle Roger akan dibatalkan selepas malam ini.

“Pergi tulis laporan yang baik untuk Uncle Roger.

“Parti Komunis China (PKC) yang dihormati, Uncle Roger seorang kawan yang baik, tolong jangan buat dia hilang,” katanya.

The Straits Times melaporkan, tindakan itu membuatkan Uncle Roger kehilangan akaun miliknya di platform China, Weibo yang mempunyai kira-kira 400,000 pengikut.

Weibo berkata akaun itu pada masa ini telah ‘didiamkan’, mengikut pelanggaran undang-undang dan peraturan yang berkaitan.

Dalam pada itu, laman utama Ng di website video China Bilibili juga diletakkan di bawah penggantungan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat