Annuar ambil masa lama untuk sertai PAS

- Advertisement -

KUALA LUMPUR — Presiden Muafakat Nasional (MN) Tan Sri Annuar Musa mengambil masa yang lama untuk membuat keputusan menyertai parti PAS.

Bercakap kepada SuaraTV, Annuar yang juga bekas Ahli Parlimen Ketereh itu berkata, beliau memerlukan platform baru untuk meneruskan agenda perjuangan politik.

“Saya telah fikir dengan masak dan mendalam tentang apa peranan yang boleh saya lakukan.
Asas pertimbangan saya adalah apa yang ada dalam hati saya sebagai pejuang politik.

“Jadi samaada terus rehat atau masih terus berjuang aktif dalam politik. Saya ambil masa yang lama bincang dengan kawan-kawan, keluarga dan sebagainya.

“Belum masanya saya bersara dari arena politik, oleh itu saya perlukan landasan,” katanya semasa temubual khas bersama SuaraTV di ibu pejabat Muafakat Nasional, semalam.

Beliau yang juga bekas Setiausaha Agung UMNO itu turut menceritakan kronologi pemecatannya sebagai ahli UMNO oleh Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti itu tahun lalu.

“Waktu saya dihina oleh UMNO, semasa PRU saya masih menjelajah ke seluruh negara menyokong UMNO bukan setakat dengan gigi dan lidah hatta dengan wang ringgit saya membantu calon calon di tempat yang saya pergi dan sebagainya.

“Habis sahaja pilihanraya, ada pilihanraya kecil di Bagan Serai tak ramai orang turun sebab parti baru kalah. Saya turun ke Bagan Serai. Saya bantu tenaga, material, kewangan dan selepas itu saya dipecat tanpa diberitahu sebab.

“Jadi bila dipecat tak boleh buat apa, kita nak berjuang macamana kalau platform itu tidak menjadi milik kita. Muafakat Nasional walaupun mendapat sambutan hangat tetapi ia hanya NGO,” katanya.

Jelas beliau, keinginannya untuk menyertai PAS adalah demi menyumbang bakti dan tenaga pada parti dan bukanlah untuk bertanding apa apa jawatan.

Namun apabila ditanya mengenai adakah beliau mempunyai perancangan untuk bertanding dalam pilihanraya akan datang, beliau memyerahkan perkara itu kepada parti.

“Bila jadi ahli parti, bertanding ini hak parti bukan hak kita. Saya tidak pernah sepanjang karier politik saya minta jadi calon, itu biar parti fikirkan. Seperti sebelum ini 8 penggal saya bertanding parti fikir saya layak bertanding.

“Tapi baru baru ini Zahid fikir saya tak layak bertanding jadi dia letak calon lain yang boleh menang lebih besar akhirnya kalah 23 ribu majoriti. Saya dulu busuk busuk pun menang 5 ribu dikawasan saya bukan kubu umno tapi menang 5 ribu. Tapi itu hak parti lah.

“Saya menjadi ahli pas akan fokus untuk berkhidmat. Soal jadi calon itu soal parti. Perkhidmatan saya kepada rakyat di kampung saya Ketereh.

“Saya pernah diminta sebelum ini diajak bertanding tempat lain saya tak pernah pergi. Kalah menang saya di situ. Saya berpegang kepada prinsip.

Dalam pada itu beliau berkata, keputusan untuk menjadi ahli Pas hanya dilakukan melalui urusetia dan bukanlah melalui pimpinan tertinggi parti tersebut.

“Saya membuat keputusan sendiri untuk menjadi ahli sahaja tanpa ada syarat atau janji. Saya cuma isi borang untuk jadi ahli supaya tenaga yang ada ini saya nak sumbangkan pada parti yang saya menjadi ahli.

“Disitulah ringkasnya saya membuat keputusan. Walaupun keputusan itu dibuat, saya tidak pernah berjumpa dengan Tan Sri Muhyiddin atau Haji Hadi, boleh tanya diorang, saya belum jumpa sampai hari ini.

“Saya cuma berurusan dengan urusetia parti PAS dan maklumkan dengan setiausaha agung PN.

Ditanya mengenai pandangan beliau melihat parti umno pada masa kini, Annuar memetik kata kata timbalan presiden Umno, Datuk Mohamad Hasan yang menyatakan umno hanyalah parti yang menumpang dalam kerajaan.

“Sekarang saya tak bersependapat dengan Zahid kerana mengangkat parti mirip sosialis, libralis seperti mana hari ini menjadi pemerintah dan hanya menjadikan umno ‘so called king maker’, tetapi duduk mengemis sebagai parti.

“Saya meminjam kata kata tok mat ‘parti (umno) yang menenggek menumpang’ saya menentang dasar itu. Berbeza pendapat dan dibuang, saya berkhidmat dengan PAS.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat